Bokbloggsjerka: Mitt litterära land

Det är sista dagen i juni (alltså, hallå, vad hände med juni????) och det är också sista dagen på Annikas bokbloggsjerka. Och sista jerkan för i sommar. Så här i semestertider har Annika lämnat en ganska enkel fråga:

20140321-104841.jpgVilket är ditt litterära land? 

Jag är lite osäker på hur man ska tolka detta. Jag har läst på lite olika bloggar och några har tolkat litterärt land som där boken utspelar sig, andra som var författaren kommer ifrån. Så jag får väl svara på båda. 🙂

Jag är så otroligt tråkig, känner jag. Mina litterära länder (för det var ju omöjligt att begränsa sig till ETT) är USA, England och Sverige, utan inbördes ordning. USA/England därför att när jag läser engelsk litteratur (vilket jag gör mer än svensk litteratur för tillfället, tror att balansen är 70/30) kommer författarna därifrån och i 9 fall av 10 utspelar sig böckerna där. Sverige för att jag läser mycket svensk ungdomslitteratur och har det som mål att läsa minst en eller två svenska debutanter varje år (inte bara ungdomsdebutanter, dock). Det är i övrigt en av anledningarna till varför jag läser Debutantbloggen. Jag har varit i England och kommer ju från Sverige, men har aldrig varit i USA. Skulle vilja ändra på det.

Jag skriver ju själv och handlingen utspelar sig nästan alltid i Sverige. Ibland i Lund (min hemstad), ibland i ospecificerad småstad. En gång i Köpenhamn (nuvarande bostadsort). Kanske är jag tråkig som håller mig (både läsandes och skrivandes) inom i stort sett samma område, eller så har jag bara inte hittat något annat land som intresserar mig lika mycket. 🙂

Hur har ni tolkat frågan och vilket är ERT litterära land? 

8 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Mitt litterära land

  1. annasbokbord skriver:

    Jag tog väl också lite både och när det gäller landet boken utspelar sig i och författarens hemland. För mig är det solklart Storbritannien i topp. Försöker dock aktivt sedan jag började blogga att läsa mer varierat än vad jag gjorde innan. Känns lättare att göra det också eftersom man får så fantastiska boktips varje dag när man läser andras bloggar.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, man får många boktips när man läser bloggar, men jag saknar fortfarande europeisk litteratur, typ tysk/fransk/spansk. För att inte tala om resten av världen …

  2. bokdamen skriver:

    Sverige toppar hos mig men jag är väldigt förtjust i brittiskt särskilt deckare. Men jag gillar också att läsa om miljöer som jag inte har besökt. 🙂

  3. Freja skriver:

    Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer…

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag undrar hur mycket av den ”moderna” litteraturen (dvs den litteratur som vi läser i dag, och den som säljs/lånas) är från just USA eller Storbritannien. DET vore intressant statistik att läsa …

Lämna en kommentar