Kreativt skrivande

Förra året när pandemin slog till kändes det som om hela mitt kreativa jag lade sig ner och dog. Dålig liknelse kanske, ber om ursäkt för det, men eftersom hela kultursektorn stängdes ner kändes det verkligen så. Jag tillbringade minst 8 av årets 12 månader med att INTE jobba, och när man i vanliga fall jobbar 11 av 12 månader kändes det mycket märkligt. Jag läste oerhörda mängder, men det var inte riktigt samma sak.

I år var jag förutseende nog att anmäla mig till ett antal sommarkurser och någon höstkurs också, allt för att inte bli deprimerad på kuppen. En av dem var kreativt skrivande på Umeå universitet. Så i sommar hänger jag på en distanskurs i kreativt skrivande, där jag tänker försöka mig på att skriva en roman.

Den här bloggen började ju en gång för tio år sedan som en blogg för just skrivande. Jag skrev väldigt mycket då, mellan 2007 och 2012/13, men sen kom det liksom av sig. Började läsa mycket istället när utbildningen tog all min kreativitet, men som sagt – efter förra årets kulturtorka känner jag ett starkt behov av att få GJORT något.

Planen är att i sommar skriva en roman i en för mig ny genre, med ett nytt upplägg. Att strukturera upp mitt skrivande, planera för det. Sambon ska jobba hela sommaren och jag har nästan två månaders sammanhållen ledighet så jag har inga ”måsten” på den fronten.

Det blir en thriller, antagligen i gråzonen mellan ungdoms- och skönlitteratur för vuxna. Målet är att få till ett råmanus på minst 50 000 ord, eller i alla fall ha kommit en bit på vägen. Jag kommer att dela med mig av processen både här och på Instagram, dels för att ha en slags skrivdagbok men också få en slags tidspress på mig.

Inspirationen till berättelsen kommer från en verklig händelse som rapporterades i pressen i vintras. Den fascinerade mig så, och har fortsatt att fascinera mig sedan dess. Det är lite av ett etiskt dilemma: hur mycket kan man inspireras av en verklig händelse innan man riskerar att såra någons känslor? Därför har jag valt att plocka bara själva grunden till berättelsen från den verkliga händelsen och fyller sedan på med egna detaljer.

Hoppas att ni vill följa med på den här resan. Jag lovar att det kommer komma en del boktips också, jag slutar inte läsa bara för att jag börjar skriva! 🙂

Lämna en kommentar