Den Stora Redigeringen™ äntligen igång!

Tja, jag vet inte vad som hände. Men en dag blev jag plötsligt intresserad av att redigera igen. Att nörda ner mig fullständigt i ett manus. Att orka ta itu med alla plot holes och faktamissar. Att bena ur den här historien tills den är ordentligt filéad.

2an är första delen i min ungdomsserie Och sedan föll regnet. Jag skrev den mellan 1 november 2010 och 21 juli 2011. Det är andra boken jag skrev i serien (vadå, okronologiskt?) och jag kände att den gick väldigt snabbt att skriva. Men sedan dess har den i stort sett legat i träda. Förra året skickade jag den till Bina, en bloggare som kunde tänka sig att läsa igenom den. Hon läste, och kommenterade. Jisses, vad hon kommenterade! Så mycket bra saker och så många saker att tänka på.

En av sakerna hon pratade om var att storyn började liksom för mycket från början. Att det kunde löna sig att börja mitt i, någonstans. Idéen fastnade i mitt huvud och nu gör jag ett försök att skriva om den. Att verkligen börja någonstans mitt i, där storyn makes sense.

Jag har börjat redigera ett kapitel mitt i, bara för att få upp lusten att redigera. Att börja från början när man inte vet var början är, är väldigt frustrerande. Så nu har jag hittat ett sätt att formulera mig, ett kortare, mer konkret sätt. Jag gillar min ”nya” stil. Kapitlet jag hade valt var ursprungligen 6600 ord. Jag har skurit ner det till 4500, och där finns möjlighet att ta bort ytterligare en del, kanske hundra ord eller så. Att tajta till språket. Det är fortfarande ett långt kapitel, men mer hanterbart.

Jag har då ett annat, angenämt problem. I hela serien finns det tre huvudpersoner (Tristan, hans kompis Adrian och Adrians lillasyster Tess). 2an handlar om Tess, och de andra böckerna i serien handlar lika delar om Tristan, Tess och Adrian, samt en kille som heter Anton.

Är det okej att Tess är den enda som pratar i första boken? Eller ska Tristan, som faktiskt spelar en stor roll i storyn, få prata också? Så att man inte får en chock när han börjar prata i bok två i serien.

Mitt mål är att:

  • skriva om hela manuset till att det är bara Tess (kvinnliga huvudpersonen) som pratar (eller vad tror ni?)
  • sortera ut vilka röster som tillhör vem
  • skriva om berättelsen så att den börjar in medias res, alltså mitt i. Jag tror att jag har den perfekta första meningen, men vi får se. Jag måste först skriva det kapitlet. 😉
  • få ordning på alla bipersoners motivation
  • få ordning på ”dramaturgivalen”:

valen

Eftersom manuset till 2an är på 96 000 ord ska det ner till ca 70 000-75 000. Normal ”ungdomsromanslängd”. Och om varje kapitel dras ner med ca en tredjedel (4 510 ord / 6 641 ord = 67,911459 %) borde det 75 % av 96 000 ord vara 72 000 ord. Och det är en helt okej längd. Jag vill inte gå under 70k, för det är för kort.

Jag lär behöva skriva nytt, och jag lär behöva skriva om 100 procent av det jag har skrivit. Men det är väl det redigering handlar om? Jag har som mål att ha kommit igenom hela manuset en första vända tills 1 oktober. Det är tre hela månader. Is it doable?

Heck yes!

Den Stora Redigeringen™ har börjat! Följ med på resan!

Och förresten – om någon vill läsa det där kapitlet som krympte med en tredjedel, hojta till. Det vore skönt att veta om jag är på väg åt rätt håll. 😛

9 thoughts on “Den Stora Redigeringen™ äntligen igång!

  1. Manuskt skriver:

    Kul med redigering! Tips: I tex Cirkeln- böckerna tillkommer nya perspektivpersoner i de senare böckerna, även om se varit med även i första boken men utan eget perspektiv. Så visst kan du fokusera på Tess i den första och låta Tristan få mer plats i nästa.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag måste läsa Cirkeln, de står på min sommarläsningslista men jag har inte tagit tag i dem än.
      Frågan är om första boken enbart ska ha Tess pov eller om Tristan kan komma in då och då. Stör man sig på det som läsare, om en av huvudpersonerna bara kommer direkt till tals ett par gånger? Argh, så svårt!

  2. Skriviver skriver:

    Åh, vad spännande! Jag känner att jag längtar så jag nästan kollapsar efter att redigera. Såå mycket roligare än att bara producera ny text och ny text och ny text…

    Håller med Frida om att du gärna kan ha bara Tess röst i första boken. Personligen är jag faktiskt ganska förtjust i att först lära känna en karaktär genom andra karaktärers ögon, för att senare titta in i deras huvuden när de får en egen pov. Det blir liksom som en extra dimension att först få se dem utifrån och sedan inifrån. Twilight-böckera har också ett sådant upplägg. Jag tror inte att det är förrän i sista boken (eller möjligen näst sista) som Jakob får en egen pov, och då tycker i alla fall jag att det är som en riktigt extraordinär treat.

    /Linda

    • Sara Swietlicki skriver:

      Du tänker på den allra sista Twilight-boken. Där störde jag mig på att det plötsligt var Jakob som pratade när Bella hade fört talan i tre hela böcker.
      Jag funderar på att lägga in Tristans pov i andra boken, men det lockar att plocka in honom redan i den här boken och låta honom sätta ord på varför situationen är svår för honom. Hrm. Svårt, det här.

      • Skriviver skriver:

        Om du känner att du vill tycker jag verkligen du ska pröva. Annars kommer du alltid undra om det inte hade blivit bättre ifall du gjort det. Eftersom man uppenbarligen kan känna väldigt olika om det där med vilka povar som ska vara med var, så kan du ju känna dig trygg med att din egen åsikt är så god som någon annans! Och en av de underbara sakerna med författande är ju att man kan pröva, och sedan förkasta 🙂

        /Linda

  3. Eva-Lisa skriver:

    Du kan absolut ha med Tristans pov även i första boken. Men kanske att han får mindre utrymme i den första och mer i den andra? Bara en tanke 🙂
    Jag kan gärna läsa det där kapitlet, min mejladress finns ju på min blogg. Vet dock inte hur snabbt jag kan återkomma med respons, men ska i så fall försöka hinna under den här veckan 🙂
    Massor med pepp! 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, jag ska experimentera lite nu i sommar. Det värsta som händer är att jag får ta bort det igen. 😉 Just nu känner jag mig inte så pepp, men det blir väl bättre när jag får tagit tag i allt igen. 🙂
      Åh, skulle du orka det? Det är inte jättelångt, och det är inte så att jag behöver ha respons, jag är mest ute efter en känsla om jag är på väg åt rätt håll. 🙂

      • Eva-Lisa skriver:

        Jag orkar 🙂 Skicka det så ska jag tänka på vilken känsla jag får. Men berätta gärna i mejlet vilken känsla du är ute efter att förmedla, så jag förstår lite hur du tänker.

Kommentera

