Blogg100 #99 & Bokbloggsjerka: Att intervjua favoritförfattare

Det är helg igen, första helgen i juni och jag har officiellt sommarlov!! Det är dessutom nästsista dagen på Blogg100. Och allt detta innebär Annikas bokbloggsjerka! Den här gången har jag fått tänka till ordentligt. Dels vem som är min favoritförfattare och dels vilka frågor jag skulle vilja ställa till hen …

20140321-104841.jpgOm du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa? (Du behöver inte skriva en lång lista med frågor utan några exempel är helt okej.)

Jag måste erkänna att jag inte har någon favoritförfattare. Någon som jag kastar mig över så fort det släpps en ny bok. Jag har haft stora kärlekar i mitt läsliv, men de förblir ändå på en stabil nivå. Visst, jag tycker att alla som har lyckats ge ut en bok, vare sig det är den ”officiella” vägen eller genom egenutgivning, är skitcoola. Det är därför jag läser många författarbloggar och gör mig omaket att läsa deras böcker när dessa släpps. Dels för att det gör läsningen mycket roligare när man vet vem som har skrivit den, dels också för att kontakten med författaren gör det möjligt att ställa frågor/ge sin respons direkt till vederbörande. Sen återstår ju att se om författaren i fråga tycker om det …

Jag älskar att läsa om vardagslivet för en författare. Hur de kämpar med att skriva. Med redigeringen. Med allt runtomkring när man släpper en bok. Med rättigheter, om ekonomi. Vad som händer efteråt. Det är sånt jag älskar att läsa om.

När jag tänker efter … Den enda författare vars böcker jag har köat för att få köpa/har förbeställt/”har köpt i kiosker på utlandsresor för att jag var tvungen att få tag i den senaste boken så snabbt som möjligt” är faktiskt J.K. RowlingHarry Potter-serien är till denna dag fortfarande den serie som jag läser om, ser filmerna, älskade studion i England … jag blir som ett barn igen. Den kom i precis rätt tid för mig, jag kunde läsa den på engelska eftersom jag gick i högstadiet/gymnasiet när hela HP-hysterin verkligen tog fart.

Och frågor att ställa till henne … Det är så svårt! Men här är en kort lista över frågor som jag skulle vilja ställa. De flesta skulle man kunna ställa till vilken författare som helst, tror jag, med lite justering.

  1. Hur kom du på idén till serien?
  2. Hur lång tid har du arbetat med boken/serien? (Både planeringsprocessen, den faktiska tiden som det tar att skriva boken i fråga.)
  3. Hur mycket har du planerat och vilken metod har du använt? (HP är ju en fantastisk serie, där alla lösa trådar binds ihop på ett häpnadsväckande sätt i de två sista böckerna. Hur håller man ordning på allt??)
  4. Hur känns det att ha blivit så berömd och rik? Hur har det påverkat dig som person?
  5. Hur känns det att kunna beröra så många människor och att få se dina tankespöken komma till liv på film och i nöjesparker?
  6. Hur gick du tillväga när du blev antagen?
  7. Har du några tips till nybörjare?
  8. Vad skriver du på nu?
  9. Ångrar du något i böckerna?
  10. Tycker du att filmerna blev bra/speglade karaktärerna så som du ville osv?

Som sagt, jag hade säkert kunna komma på hur många frågor som helst, många av de tio punkterna ovan har ju extrafrågor.

Vem har du som favoritförfattare?

12 reaktioner på ”Blogg100 #99 & Bokbloggsjerka: Att intervjua favoritförfattare

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack! Det är ju frågor som jag skulle vilja ha svar på, hur man påverkas som författare av att ens böcker når stjärnstatus. Den ultimata drömmen, liksom, men hur bra är den egentligen för ens skapande?

  1. annahelgesson skriver:

    Oj! nu fick hjärnan jobba! Hm… Haft många ”romanser” genom åren! Kanske någon tungviktare som Camilla Läckberg? Gillar Viveca Lärns serie om Saltön också… Annars blir jag himla impad av alla som, precis som jag själv, haft lyckan att ge ut en bok och försöker sig på konststycket att ge ut flera! Vem vet vem som blir nästa stora namn på författarhimlen?
    Kul att hitta till din blogg! Ha´re bra!
    Kram Anna

    • Sara Swietlicki skriver:

      Hej Anna, kul att du har hittat hit! Min blogg handlar om lite allt möjligt, men med tungvikt på litteratur, skrivande i allmänhet och kultur, eftersom jag pluggar till operasångerska. Hoppas att du hittar något här som du gillar. 🙂
      Läckberg … ytterligare en författare som jag inte har tänkt på. Det hade varit intressant att höra hennes svar.
      Din bok låter riktigt intressant! Jag ska försöka läsa den i sommar, jag har ett stort läsprojekt på gång och det är alltid kul med nya författare. Lycka till med fortsatt utgivning!
      Kram Sara

  2. Freja skriver:

    När jag funderade på författare och frågor jag ville ställa insåg jag att jag är mest fascinerad av dem som lyckas skapa spännande och ändå trovärdiga karaktärer, det blir jag imponerad av! Sen tror jag att jag nog inte skulle vara så bra på att intervjua. Jag skulle hellre ta en fikaträff och sitta och småprata och lyssna utan så många styrande frågor.

  3. annasbokbord skriver:

    Skulle också gärna ha ett samtal med J.K. Rowling. Har inte sett HP utställningen i London men kommer definitivt att passa på att se den här i Norrköping i sommar.

Lämna en kommentar