Bokbloggsjerka: Att påbörja nya böcker

Det är midsommarhelgen och jag har precis målat naglarna neonrosa – allt för lite färg i tillvaron – när jag kommer på att det är fredag och jag kan göra bokbloggsjerkan! I Skåne är det sol och fågelkvitter, i Kiruna är det snö. Med andra ord – en helt vanlig svensk midsommar. 😉

Annika ställer en lätt fråga:

20140321-104841.jpg

Hur länge väntar du innan du påbörjar en ny bok?

Precis som Annika slalomläser jag ungefär två-tre böcker samtidigt. Då påbörjar jag en ny när jag har läst ut en eller kanske två av dem, så att där alltid är minst två igång samtidigt. Det måste ju finnas något att välja med, allt utefter humör. Jag har som mest har sex böcker igång samtidigt. Lite förvirrande, kan jag säga.

Ibland har jag inte lust att läsa alls, och då påbörjar jag inte någon ny när jag är klar med den nuvarande boken. Och ibland får jag tvinga igång läsandet med böcker som går lätt att läsa.

För närvarande har jag bara en bok igång, eftersom jag vill läsa ut den snart (den är ju bra, liksom!). Det är Melina Marchettas On the Jellicoe Road. Den har fått mycket beröm i bloggosfären det senaste året eller så och jag har haft den på läslistan länge. Nästa bok jag plockar upp blir Eleanor & Park av Rainbow Rowell, men den får vänta tills jag har kommit längre i Jellicoe Road. Just nu har jag bara läst 100 sidor. 🙂

 

11 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Att påbörja nya böcker

  1. [Anna] skriver:

    När man slalomläser böcker blir det oftast att någon bok inte får en riktig chans utan bara små dutt läst i och aldrig att man fastnar.. :/

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag har alltid slalomläst. Vet inte varför, kanske för att det finns så många bra böcker i den här världen som jag vill läsa. Jag brukar vara rätt bra på att byta bok, och byter bok först när det har gått runt 100-150 sidor i den jag håller i då. I och med att jag läser ganska snabbt läser jag ut en bok på ett par dagar och då hinner jag aldrig glömma bort något eller tappa bort mig i en boks känsla.
      Men visst – jag slalomläser inte alltid. Vissa böcker är för bra för att läggas ner ens för fem minuter.

  2. annasbokbord skriver:

    Ja vissa böcker måste sträckläsas utan att andra kommer emellan, skulle klassa Jellicoe Road som en av de. Läser också annars gärna flera samtidigt sedan jag började blogga.

  3. Monika skriver:

    Det enda undantaget jag gör för mer än en bok i taget är att jag kan ha en novellsamling liggande också. Som jag i och för sig bara läser i när jag är mellan böcker 🙂

  4. Anna skriver:

    Jellicoe Road är ju helt underbar!

    Jag hörde talas om Eleanor & Park för första gången häromdagen, verkar väldigt intressant.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag vill läsa Eleanor & Park NU, men eftersom jag vill sträckläsa Jellicoe Road (eller snarare fokusera på den) får E & P ligga tills nästa vecka.

  5. Freja skriver:

    Jag läser en bok och gången, men normalt utan några längre uppehåll mellan böckerna. Just nu är jag sjuk i utmattningsdepression och då går läsandet trögt, varje bok tar längre tid att läsa och det blir längre uppehåll mellan böckerna.

Lämna en kommentar