Bokbloggsjerka: Bokbaksmälla?

 

enhanced-12177-1397760504-26

Det är helg och dags för bokbloggsjerka! Annika har denna vecka introducerat oss till begreppet bokbaksmälla, och tipsar om artikeln ”21 signs you’re suffering from a book hangover”. 

20140321-104841.jpg Känner du igen dig i något eller några av de påståenden som du kan läsa om på ”21 signs you´re suffering from a book hangover”?Vilket eller vilka i så fall?

Vi tar det väl från början, då:

1. You’ve started to take your lingering feelings for the hero/heroine a little too seriously. Det har väl hänt, ja. Händer just nu med Jace i The Mortal Instruments. Varför kan den stackars pojken aldrig få ett break? 

2. And you realize that all your crushes are now based on peoples’ similarities to that fictional character. Haha, nej, har nog aldrig hänt, faktiskt.

3. You find yourself casually using the fake slang from the book in your real-life conversations. Det skulle väl vara just termen ”mugglare”, då … 

4. You’ve started to think of “reality” as the world where the book takes place. Nä. 

5. You’ve ordered everything else the author has ever written. Oh yes. Har hänt flera gånger. 

6. And furiously researched any possibility of a sequel. Are you kidding me? Det gör jag så fort jag har läst mer än tre kapitel och gillar boken. 

7. Or any possibility of a movie adaptation. Nja. Om jag verkligen älskat en bok vill jag nästan aldrig se filmen. För den är ju inte lika bra som i mitt huvud! 

9. You keep your copy of the book with you most times, to reread your favorite bits when you have a free moment. Nej, detta gör jag inte. Om jag verkligen älskar den läser jag om hela, inte bitar. 

11. You feel irrationally jealous of people who haven’t read the book yet. Detta har nog aldrig hänt. Eller jo … sista Harry Potter-boken. Där var jag så ledsen över att det skulle ta slut att jag lät bli att läsa de sista 150 sidorna i flera veckor bara för att ha något kvar att njuta av. Den hade jag velat ha kvar oläst, så att jag hade kunnat läsa den nu. 

12. You’ve explored the book’s fan fiction community online. Harry Potter, oh yes. Jag typ levde för HP-fanfics under gymnasiet. 

13. And seriously considered submitting your own. Jag skrev ca 20-25 olika fanfics om Harry Potter på både engelska och svenska när jag gick i gymnasiet. Det var roligt, men jag skulle aldrig göra det nu. 

16. And you’ve already decided on a literary Halloween costume this year. Jag hatar då att klä ut mig, så … nej.  

17. You’ve tried to make yourself move on by starting a new book, but it just isn’t the same. Så många gånger. Så otroligt många gånger. 

18. Which makes you panic, because you might never find a story you love as much again. Nä, inte direkt. Jag vet att om jag väntar och letar så kommer jag hitta en ny historia som jag älskar lika mycket. 

19. But, after some time, you inevitably do. Ja. 

20. Because whether you realize it or not, there’s always room in your heart for another great book. Där finns inte bara plats för en, utan hur många som helst.
 

 

 

 

 

7 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Bokbaksmälla?

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag har precis läst ut fjärde boken, och jag tänker bara ”vilken gnällspik!” hela tiden. Kan han liksom inte bara chilla och sluta anklaga sig själv för allt som händer? Hoppas att femte och sjätte boken är bättre … *muttrar*

    • Sara Swietlicki skriver:

      Var det Sagan om Ringen-smycken? Jag är bara nyfiken. 🙂 Min syster har en härmskrika, en sån ifrån Hungerspelen, som en brosch på en av sina jackor. Själv har jag aldrig fallit för lockelsen.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Nä, jag tycker ju att det bara är smart. Speciellt om det är en serie. Då är det ju bara dumt att inte fortsätta läsa, eller hur? 🙂

  1. Freja skriver:

    Jag har nog aldrig bokbaksmälla, och håller verkligen med dig när det gäller filmatiseringen… Nej, vill inte se hur en älskad bok kan förstöras på bio…

Lämna en kommentar