Veckans bokbloggsjerka: Fem miljoner plus

Det var ett tag sedan jag var med på en sån här, men nu kör vi! Veckans bokbloggsjerka från Annika är som lyder:

Vad skulle du göra om du plötsligt blev fem miljoner kronor rikare?

 

Det här är nog en av de enklare jerkorna. Jag vet precis vad jag skulle göra med fem miljoner kronor.

  1. Betala mina CSN-skulder. Ack, det låter så trist, men jag har skulder från två år på folkhögskola, två och ett halvt år på högskola och nu ytterligare tre år på Operaakademiet. Det blir mycket pengar, framför allt eftersom fem och ett halvt år av dessa är utlandsstudier (och vi får lite mer än studenterna i Sverige eftersom vi är … ja, utomlands). Så kanske 800 000 totalt? (Och då räknar jag HÖGT. Förhoppningsvis blir det inte så mycket.)
  2. Köpa en stor lägenhet i centrala Köpenhamn och eventuellt renovera badrum/kök, sätta in diskmaskin, tvättmaskin och torkskåp. Lägenheten skulle innehålla en walk-in closet, eller ett rum som kunde tjäna som walk-in closet.
  3. Köpa konsertklänningar i olika färger och längder.
  4. Köpa ett upprättstående piano. Man kan köpa pianon för några tusen. Kanske 25 000 för ett hyfsat ett.
  5. Inreda ett rum som bibliotek/arbetsrum. 
  6. Köpa bil? Lite osäker, faktiskt. Med alla dolda kostnader …

Sedan är vi nog långt över de där fem miljonerna, tror ni inte? Annars skulle jag nog fortsätta så här:

  1. Ge 500 000 till mina föräldrar. På skämt? Nej, allvarligt. Mina föräldrar har stöttat mig i vått och torrt. De förtjänar att få lite pengar till att renovera huset med, resa för, leva för … lite guldkant på livet, helt enkelt.
  2. Resa. Se operaföreställningar i Wien, New York, Sydney, Paris, Milano …
  3. Köpa lektörstjänster. Lägga undan några tusen (30 000) för om jag vill ge ut själv någon gång och behöver säkerhet.

Någonstans där landar vi. Långt över fem miljoner. Tror jag. Det enda jag verkligen, verkligen vill ha av de här sakerna är att mina CSN-skulder magiskt ska försvinna och att jag får en nyrenoverad lägenhet med tvättmaskin och diskmaskin. Det vore underbart. 😉

2 reaktioner på ”Veckans bokbloggsjerka: Fem miljoner plus

Lämna en kommentar