Bokbloggsjerkan: Drömyrken

Snart dags för mig att ge mig iväg till jobbet (livet som operasångerska innebär en del udda tider) och därför packar jag med mig en ny bok, Falla fritt av Heléne Holmström. I den är Charlotta, den kvinnliga huvudpersonen, advokat.

img_0138 I veckans bokbloggsjerka skriver Annika nämligen följande (lite förkortat):

I mitt nästa liv kommer jag att vara fullt upptagen med alla mina drömyrken som inte är aktuella för mig i dag. Detta härrör sig till alla spännande saker som karaktärerna jag läser om eller ser i oändliga tv-serier ägnar sig åt på en daglig basis. /…/ Hur ser din lista ut?

Hrm … tja, advokat skulle jag i alla fall INTE vilja bli. Ärligt talat så handlar mina drömyrken mer om sånt som jag faktiskt skulle kunna bli i det här livet, om jag skulle vilja sadla om.

  • bibliotikarie
  • förläggare (eller egentligen vad som helst på ett förlag)
  • författare
  • personal i bokhandel
  • bokcafé-ägare

Ser ni ett tema? 😉 Ärligt talat vet jag inte vad jag skulle göra utanför litteraturens värld. Jag gillar mitt jobb, men jag vet inte vad jag skulle vilja göra inom den branschen om jag skulle sadla om. Kanske administrator? Med tanke på hur arbetstiderna ser ut i min värld så hade jag nog hellre valt ett jobb med mer ”vanliga” arbetstider …

Förresten, jag vet att jag skriver mycket om mitt jobb (eller ja, nämner det, i alla fall) här på bloggen. Någon som är intresserad av att veta mer om hur ett operahus – eller kanske snarare en operasångares liv – fungerar?

Trevlig helg på er!

8 reaktioner på ”Bokbloggsjerkan: Drömyrken

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    nej, absolut inte advokat. jag får huvudvärk vid blotta tanken.
    författare har jag också med.
    roligt med info om hur livet ter sig för en operasångare. jag lyssnar gärna på opera, men jag vet inte så mycket om livet bakom kulisserna

Lämna en kommentar