En smakebit på søndag: Ett delikat uppdrag

Söndag! Idag sitter jag i soffan och fryser. Det är grått och regnigt utomhus, så soffan känns som det bästa valet idag. Te, filt och tofflor får göra mig sällskap till dagens smakbit, som är en bok jag läser om för att få läst hela serien från början. Detta är en del av min egen läsutmaning The Outlander Project, där jag läser mig igenom Diana Gabaldons verk.

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker och där kan du lämna länk till din smakbit och hitta länkar till andras smakbitar.

Jag läser just nu Ett delikat uppdrag av Diana Gabaldon. Det är första boken i Sagan om Lord John Grey och hette förr Lord John och kärlekens ljuva plåga på svenska. I samband med att Bookmark tog över utgivningen fick boken en ny titel. Den utspelar sig i London 1757 och handlar om Lord John, som är en karaktär i Outlander-serien. Boken följs av två till, som heter Svärdets brödraskap och Fången från Skottland.

Smakbiten kommer från kapitel 2:

”Frankrike”, sa Stubbs med avsky i rösten, medan han trängde sig fram bland torgpopulasen på Clare Market. ”Samma jävla Frankrike nu igen – otroligt! Jag åt middag med DeVries, och han berättade att han hört det direkt av gubben Willie Howard. Vi ska väl vakta skeppsvarven i den där sakramentskade hålan Calais!”

”Vi ska väl det”, ekade Grey och manövrerade sig förbi en fiskmånglares kärra. ”Vet du när det blir?” Han låtsades dela Stubbs irritation vid tanken på en kanske rätt enformig fransk kommendering, men i realiteten var det här en välkommen nyhet.

Hoppas att ni har en trevlig helg och att vädret är lite roligare hos er! 😉