Bokbloggsjerka: Musik och böcker

I dag tar jag examen! Hurra och ångestskri på samma gång. Är så sjukt glad att de här tre åren är klara, det har varit sjukt hårt! 


Veckans jerka från Annika är ju jätteenkel för mig att besvara: 

Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? (För mitt vidkommande är jag ruskigt nyfiken på boken om Paul Stanley från Kiss). Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Alla mina favoritartister (nästan) är ju operasångare, och de älskar att ge ut biografier och memoarer om sig själva. 😂  Där är två böcker som jag tycker att alla kan läsa, den ena är Birgit Nilssons memoar La Nilsson och den andra är Renée Flemings The Inner Voice: The Making of a Singer som också är en memoar av något slag. 

De är inte så sångtekniska utan är mycket mer allmänbildande och ganska roliga om man är nyfiken på hur det går till när man skapar två kometkarriärer som är så olika men ändå så lika. 

Ha en fin fredag allihop! Ikväll ska jag festa med mina klasskompisar som aldrig förr! ❤️

#blogg100 inlägg 88

16 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Musik och böcker

  1. Monika skriver:

    Opera är ju inte direkt min favoritgenre, men från att inte ha tålt den alls så har jag i alla fall gått till att det ju går att lyssna på 🙂 Ha en trevlig festkväll!

  2. OArYA skriver:

    Härligt med examen! La Nilsson känns ju som en kul bok att läsa, muséet ligger ju inte alls långt ifrån där jag växte upp!

    Men du, kan du inte skriva nåt inlägg om hur du kom in på hela opera-karriären? När blev et lisom uppenbart att ”jag ska bli operasångerska” var det som gällde för dig?

    • Sara Swietlicki skriver:

      Museumet är jättefint, jag var där för två år sen. 🙂 Det är en fantastisk bok, mycket humor och väldigt jordnära.
      Absolut, visst kan jag det! 🙂 Ge mig vara några dagar att komma över chocken att jag är färdig! 😉

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, hon gjorde ju det! Ljudboken finns nästan inte längre, inte heller boken på svenska (utom på biblioteket). Men den är helt fantastisk!

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack! 🙂
      Ja, jag tycker ju det. 😉 Men det underlättar om man kan lite om klassisk musik sen innan, för det är mycket namedropping!

Lämna en kommentar