Bokbloggsjerka:Titlar du identifierar dig med

Det är fredagen den trettonde maj (hu! 😉 ) och jag är fortfarande hemma trots att klockan är 13:30. Om en timme ska jag cykla den dryga milen ut till Operaen och ha dagens enda lektion, sedan vända näsan hem igen och hålla långhelg. Det är fördelen med Danmark, man firar fortfarande pingsten här, så jag är ”ledig” på måndag. Sedan är ju ledig en relativ term …

Påverkas ni av att det är fredagen den 13e? Och firar ni pingst?

Har i övrigt hittat en ljudbok som jag är spänd på att läsa – ”Gloria” av Åsa Hellberg. Jag har inte läst något av Hellberg förut, och jag är lite skeptisk till operasångare-temat till boken. Undrar hur mycket research hon har gjort? Det är sånt som kan få mig att antingen älska boken eller lägga ner den mitt i …

img_3593-3Men det är ju dags för Annikas jerka, och den här veckan kommer frågan från Siri:

Av böckerna i din bokhylla, vilken titel beskriver dig bäst?

Oj. Svår fråga! Jag hittade tre böcker som jag tycker beskriver mig bäst eftersom de kompletterar varandra:

  1. Talent is Overrated: What Really Separates World-Class Performers from Everybody Else av Geoff Colvin
  2. Jonas Kaufmann: ”Meinen die wirklich mich?” av Thomas Voigt
  3. The Opera Singer’s Career Guide: Understanding the European Fach System av Pearl Yeadon McGinnis

Den första titlen är premissen jag lever efter – talang är överskattat, det är hur du arbetar med den och hur den behandlas som spelar någon roll. Bara för att du är en naturtalang behöver det inte betyda att du kommer någonstans här i livet.

Den andra kräver kanske en liten förklaring. Jonas Kaufmann är en tysk operasångare (tenor) som just nu sjunger på de största operascenerna i världen. Lite av en Pavarotti, om man ska jämföra. Titeln på boken översätts ungefär ”Menar de verkligen mig?” och boken handlar om hur Hr. Kaufmann fortfarande har svårt att förstå att han har fått den karriär han har fått. Jag identifierar (tyvärr) starkt med misstron, att det faktiskt är jag som har klarat av det ena eller det andra.

Den tredje boken är precis vad den låter som: en guide för operasångaren som vill arbeta i Tyskland. Det europeiska fach-systemet är ett ganska knepigt system som tyvärr styr Tyskland och vissa delar av Europa när det kommer till att anställa ”rätt” sångare för ”rätt” roll. Observera att det här gäller underdelningar av de vanliga indelningarna av kvinno- och mansröster (alltså sopran, mezzosopran, alt, sopran- eller altcountertenor, tenor, baryton, basbaryton, bas).

Så egentligen är de här tre böckerna mig i ett nötskal: du kommer ingenstans med din talang om du inte jobbar hårt för det, men du är fortfarande lite tveksam till om det verkligen är dig det menar när det väl går bra och du vill helst ha en så bra guide som möjligt till ALLT.

Hrm. Undrar om samlingen Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams inte hade passat också. 😉

#blogg100 inlägg 74

23 reaktioner på ”Bokbloggsjerka:Titlar du identifierar dig med

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Även om jag inte direkt är vidskeplig, så känns det ju inte jättebra att det är fredagen den trettonde. Pingst firar jag väl inte direkt, men förr när man hade ledigt var ju det alltid trevligt.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag fick en gång lära mig varför fredagen den 13 är ett otursdag, och sedan dess bryr jag mig inte. Dagen blir vad man gör den till, tycker jag! 🙂

  2. A ROOM OF MY OWN skriver:

    är inte speciellt vidskeplig (men jag tar inte in ljung och lägger inte nycklarna på bordet). jag tycker att annandag pingst ska bli röd dag igen
    bra beskrivning av dig!

    • Sara Swietlicki skriver:

      Varför ska man inte ta in ljung? Den har jag aldrig hört innan.
      Nycklarna slutade jag vara vidskeplig för när jag fick höra en av anledningarna bakom det. Fast jag lägger dem fortfarande sällan direkt på bordet …. 😉

    • Sara Swietlicki skriver:

      Fast jag höll mig bara till facklitteraturen. Hade nog aldrig kunnat välja om jag hade gått på skönlitteraturen!

  3. Monika skriver:

    Så är det ju, talang är ju bortkastad om man inte gör något med den.

    Förr var jag nästan rädd för fredag den 13:e, på senare år har jag insett att det egentligen brukar vara en ganska bra dag. Försöker att inte vara vidskeplig alls, men det är inte alltid så lätt 🙂

  4. Ewelina skriver:

    Att ha talang är ju inte allt, man måste ju även tycka om det man gör och jag tror det märks när man verkligen trivs med det man gör 🙂 Jag har faktiskt haft en riktigt bra dag, trots att det har varit fredag den 13:e 🙂

  5. Robert W skriver:

    Det var väl bra val!
    Om liftarens guide till galaxen hade passat på dig är jag väl tveksam till. Jag tror inte att du är ett ufo 😉

    • Sara Swietlicki skriver:

      Haha! Jag tänkte mer det där med att man ibland känner sig som en liftare i desperat behov av en guide …

  6. Cissi - Bokstunder skriver:

    Jag hade totalt glömt bort att det var fredagen den 13:de och jag har inte behövt upptäcka det på ett obehagligt sätt heller.
    Din motivering till titlarna blev väldigt talande.

Lämna en kommentar