Bokbloggsjerka: Dåliga slut?

Det är helg igen och det innebär bokbloggsjerka! Tänk att tiden går så snabbt. Jag har numera mindre än en vecka kvar på mitt första år på Operaakademiet i Köpenhamn. Två år till, sen är jag utbildad operasångerska. Jisses! Var tar tiden vägen?

Den här veckan undrar Annika om det finns dåliga slut i böcker. Eller närmare bestämt, slut som har gjort oss besvikna:

20140321-104841.jpgHar du läst en bok som slutade på ett sådant sätt att du blev rejält besviken?

Min första reaktion är självklart, jag har läst många böcker som jag har blivit besviken på slutet, men sen kan jag inte komma på en endaste en.

Eller jo, en. Breaking dawn, fjärde och sista boken i Twilight-serien. Minns att jag tyckte att det var ett så otroligt lamt slut på en hyfsat fartfull serie. Har inte ens läst om den, trots att jag läste om de andra tre böckerna i serien förra året.

Och om jag ska vara riktigt petig, så gillar jag inte epilogen i sista Harry Potter-boken. Totalt onödig. (Det verkar vara många som inte gillar Harry Potter-epilogen, när man läser vad folk redan har svarat på jerkan.)

Och slutet i tredje boken i Sagan om is och eld-serien (Game of Thrones, alltså) tyckte jag inte alls om. Inte besviken som så, men upprörd.

Se där, några kom jag trots allt på. och jag kommer garanterat att komma på fler under helgens lopp, när jag är inne och läser vad folk har svarat. Intressant är det dock att många verkar tycka att samma böcker (Annika har själv nämnt Gone Girl av Gillian Flynn och många håller med) har krystade slut eller slut som man på något sätt blir besviken på.

Vad är det då som gör ett ”dåligt” eller krystat slut? Någon som har en idé? 

 

20 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Dåliga slut?

  1. Monika skriver:

    Vad som är ett dåligt slut beror ju på vem som läser det, det finns nog inte något generellt svar. Själv gillar jag ju till exempel öppna slut, där jag får tolka och fundera lite själv, medan andra avskyr när det blir så.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag är lite tveksam till öppna slut, måste jag erkänna. Älskar det i serier, eftersom det blir en cliffhanger, gilar det inte så mycket i fristående romaner. Det är väl en smakfråga, det där, precis som du säger.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, det är nog det. Individuellt, alltså. Fast det är väl det som är det sköna i det? Att vi inte alla läser likadant?

  2. Sanna skriver:

    Jag håller med om Harry-epilogen, den är jättetöntig. Jag ogillar slut som är alltför tillrättalagda (alla blir lyckliga fast att det är helt orealistiskt, typ ”En man som heter Ove”, alltför förutsägbara (all chicklitt) eller slarvigt hopslafsade så det verkar som om författaren plötsligt tröttnade på att skriva.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Fast jag gillade ”En man som heter Ove”. Det var inte så farligt, karln dör ju i slutet (om jag minns rätt?).

  3. Helen Bruhno skriver:

    Slut som känns alltför tillrättalagda, där slutet kommer alldeles för fort och mest känns ihoprafsat är inga bra slut för mig. Öppna slut är helt ok om det är gjort på ett snyggt sätt där lösa trådar har knutits ihop på ett trovärdigt sätt. I en serie med böcker kan de få förekomma mer öppna slut om det då finns en fortsättning på serien.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag älskar öppna slut i serier (förutom i sista boken, då)! Bättre cliffhanger får man ju leta efter. Men happy endings som är helt otrovärdiga orkar jag inte med.

  4. Anna skriver:

    Jag är bara inne på andra jerkabloggen för idag och ni båda har svårt för HP-slutet. Som jag tyckte var jättegulligt 😉 Jag håller med dig om Breaking dawn också, det var ett tag sedan men jag minns det som ett antiklimax. Precis som med Revolt i Hungerspelen-serien, som blev mitt val idag.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, Revolt! Den har jag ju glömt, tack!
      Alltså, jag hatar inte slutet på HP. Det är ganska gulligt, men jag har bara svårt för den typen av slut. Hade hellre sett att man inte visste vad som hände med dem. Nu känns det som om Rowling skrev ihop slutet för att lugna läsarna. Men det är kanske bara jag som känner så. 🙂

  5. Freja skriver:

    För mig är det om det blir ett hafsigt abrupt slut eller om det är ologiskt eller inkonsekvent, inte hänger ihop med resten av boken. Öppna slut kan jag gilla, då får jag ju tänka mig mitt eget slut, det kan jag gilla!

  6. Zelly skriver:

    Sista sidorna i sista Harry Potter boken tyckte jag var onödig, den delen med hur många år det nu var senare hade inte behövts.

  7. annasbokbord skriver:

    Håller med om Twilight nu när jag tänker efter och HP. Håller på att läsa om alla HP nu så får se om jag stör mig lika mycket denna gång 🙂 GoT störde mig nog inte så mycket då det är mitt i en serie. Är nog mer tolerant med dåliga slut om jag vet att det ska komma en eller flera böcker till än om det är den avslutande delen i en serie.

Lämna en kommentar