Blogg100 #77 & Bokbloggsjerka: E-bok vs fysiska böcker

 

 

Det är fredag, helg och i Danmark är det en helgdag! Den kallas Store Bededag och jag har jobbat hela dagen, i kyrkan, med konfirmationer, från 10-17. Jag är helt slutkörd, trött i huvudet och kroppen skriker efter sommarlov. Bara två veckor kvar, sen är jag officiellt ledig. Men jag är ledig på torsdag och fredag nästa vecka, vilket är skönt eftersom jag jobbar både i morgon (lördag) och på söndag. Ge mig sommar, någon! Det är skönt att det är solsken i alla fall. 🙂

Och fredag + helg = bokbloggsjerka! Den här veckan frågar Annika om e-böcker:

20140321-104841.jpg

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?

För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?

Jag läser då inte e-böcker. Jag har faktiskt gjort tvärtom mot vad som står i frågan: jag har köpt en e-bok eftersom jag gillade den fysiska boken så mycket. En e-bok kan jag ha på telefonen, vilket gör att jag alltid har något att läsa med mig (så länge jag har batteri på telefonen, alltså), så jag slipper släpa runt på tunga böcker.

Jag har däremot köpt böcker som jag lånat på biblioteket och älskat. Ett exempel är Kaari Utrios Min älskade falk. Jag letade i tio år efter ett eget exemplar, och min mor fann den på ett antikvariat i Finland (!). Lycka! 🙂 Jag lånar inte böcker på bibliotek längre, eftersom jag inte bor i Sverige och inte orkar läsa på danska. Jag köper de få böcker som jag vill ha. När jag besöker hemstaden på somrarna brukar jag låna böcker igen. Men jag vill äga böcker. Det finns inget så härligt som att välja ut en bok i bokhandeln och få ta med den hem. Bokmässan i Göteborg är typ mitt Mekka. 😛