Bokbloggsjerka: Bokrelaterade önskningar

Det är helg och det innebär Annikas bokbloggsjerka! Jag har inte varit med på två veckor och jisses vilket dåligt samvete jag fick! Så nu kör vi! Den här helgen ställer Annika den väldigt breda frågan:

bokblogsjerkaVad önskar du dig mest av allt just nu som är relaterat till böckernas värld?

Eftersom jag för tillfället skriver NaNoWriMo (50 000 ord på 30 dagar!) önskar jag mig allra mest av allt just nu MER TID till att skriva. Det har gått ganska trögt den här veckan och i dag (söndag) måste jag skriva i kapp. Saknar ”bara” 3 000 ord för att nå upp tills dagens mål 16 670 ord. *stor suck*

Jag har sett att många har svarat ”mer tid till att läsa”. Det är väl standardönskningen, antar jag. Vi vill alla ha mer tid till att läsa. Just nu har jag kommit in i en period där jag läser en hel del, till skillnad från för några år sedan då jag inte läste mer än på sommaren i stort sett, så jag vill inte ha mer tid till att läsa. Om jag vill läsa tar jag mig tid, så enkelt är det. Mer bråttom än så har jag inte i min vardag.

Hade Annika frågat mig en annan tid på året hade jag svarat annorlunda. Då hade jag svarat ”mer plats till mina böcker”. Jag bor i en liten, ganska svårmöblerad enrumslägenhet på 53 kvm och jag har nästan ingen plats för bokhyllor eller böcker. I Danmark verkar man ha en aversion mot inbyggda garderober, så precis där jag normalt hade placerat bokhyllor har jag nu fått placera två stora garderobsskåp. Inte speciellt vackert. Jag äger tillräckligt många böcker för att det ska vara trångt i bokhyllorna jag har, och då har jag ändå rensat ut en hel massa. Blä. Den ultimata drömmen hade varit ett hus där ett rum var bibliotek. Då hade jag haft hyllmeter efter hyllmeter med böcker på väggarna. Och en stor läsfåtölj med en läslampa, en fotpall och gärna en sprakande eld också … Fast då vill jag ju ha ett musikrum också, med en stor Steinway-flygel och flera hyllmeter med noter på väggarna …

Det är nu jag erkänner att hade det gått att bo i Malmö, hade jag flyttat direkt. Bara för att få mina garderober ur vägen och bokhyllorna på plats. Men mina studier är tuffa nog som de är utan att jag ska behöva pendla också. 😉

8 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Bokrelaterade önskningar

  1. Gabriella skriver:

    Känner att jag var den enda som inte svarade ”mer tid att skriva/läsa”. Nämnde istället några böcker jag ville ha och att jag längtar tills min bok kommer ut.. Hmm.. Men mer tid vore såklart underbart det med! Kämpar också med NaNo nu men tror det här var den sämsta månaden för mig att göra det egentligen. Plugg, jobb och allt annat kommer i vägen. Inte kul när man ser hur alla andra drar ifrån allt eftersom dagarna går!

  2. Freja skriver:

    Jag håller precis på att förverkliga min dröm om ett bibliotek. Fast det blir en bibliograf, jag får dela utrymmet med filmtittande oxå… Ett rum för avkoppling kommer det i alla fall definitivt att bli, och brasan är redan på plats!

  3. Monika skriver:

    Jag hoppas det gått bättre med skrivandet i dag. Och pendla varje dag, nej tack. Förr pendlade jag mellan Hässleholm och Lund, det tog ungefär tre timmar i restid varenda dag. Om allt gick bra. Roligare kan man verkligen ha.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Det går mycket bättre idag, tack! Skriver just nu, faktiskt! Har unnat mig en café-session. 🙂
      Jag pendlade mellan Lund/Kävlinge-Köpenhamn i åtta månader och höll på att gå under. Har aldrig varit så trött i hela mitt liv. Och hur jag än försökte kunde jag aldrig få de där 4 timmarna om dagen att bli konstruktiva. Jag halvsov på tåget och lyssnade på musik, orkade inte ens läsa. Då är det illa. 😉

Lämna en kommentar