Bokbloggsjerka: Tvång

Det är fredag! Solen skiner, himlen är blå och marken är vit av all snö som föll igår kväll och i natt. Själv är jag förkyld och ser How I Met Your Mother och dricker kapselkaffe. Eftersom jag är ledig (heja sportlov! och varför tajmar jag alltid sjukdom till lov?) läser jag i mängder och ser musikalfilmer på löpande band.

Igår hämtade jag upp Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund på bibblan. Imorse läste jag ut den och ärligt talat skulle jag ha läst ut den igår kväll om jag inte däckade av förkylningströtthet. I dag går jag äntligen på Ordbrodösen av Anna Arvidsson och läser ut Matt Haigs Människorna. Det går bra med läsningen i år. Än så länge har jag läst ut 22 böcker och kommer nog upp i 25 innan månaden är slut. 🙂

Men det är dags för Annikas jerka!

img_3593-4Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?

 
Jag hade ett betydligt större tvång förr än vad jag har nu. Speciellt när jag bodde i Köpenhamn. Jag älskar fysiska böcker, så varje gång jag var i Sverige köpte jag böcker. Eller lånade i min mors gigantiska samling. Men sen jag flyttade tillbaka till Sverige i somras har mitt bibliotekskort gått varmt. Det har gått så långt att reservationsavgifterna ibland spärrar mitt kort för nya lån (spärren är 50 kr och reservationsavgiften är 6 kr). Det där med att kunna låna alla nya böcker är awesome! Jag läser mer än 10 böcker i månaden och hittar nya författare hela tiden. Det är kul att läsa nytt, även om jag ibland vill läsa om böcker. Vilket lyxproblem, eller hur?
I ärlighetens namn: Bokrean brukar vara ett problem för mig, för jag kommer alltid hem med något. I år gjorde jag det också, fast tekniskt sett inte från rean. Anthony Doerrs Ljuset vi inte ser var den enda bok som jag egentligen kunde tänka mig att köpa. (Den andra jag kunde tänka mig köpa lånade jag på bibblan i stället.) Igår, när tågen var försenade, gick jag in på PocketShop och köpte Doerr-boken. Även om jag hade en rabattkupong på 20% kostade den i pocket två kronor MER än den inbundna boken på rean. Nu gillar jag pocket, så för mig gör det inget. Men varför måste böcker vara så dyra?
Men rean? Jag har ju läst de flesta böcker som är på rean. Är den läst behöver jag inte äga den. (Okej, några få, kanske, men då ska de vara jäkligt bra.) Och i år är rean ovanligt tråkig, tycker jag. Därför är det kul att se hur många av er som köper böcker på rean! Jag är ärligt talat lite avundsjuk.

13 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Tvång

  1. Midnatts Ord skriver:

    Jag lånar det mesta jag läser och känner inget större behov av att äga allt jag läser. Någon gång ibland kan det vara trevligt men har inget större behov av det. Älskar dock biblioteket, är så underbart att gå in, låna oförsvarligt många böcker och sedan ta hem allt! På mitt bibliotek finns där ingen reservationsavgift heller….livsfarligt!

  2. Monika skriver:

    Gryningsstjärna kanske man borde läsa snart då och Ordbrodösen känner jag mig helt vansinnigt nyfiken på. Krya pådig!

    Bokhögar gör mig glad, oavsett om de är mina eller andras 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack! 😊
      Gryningsstjärna (som ju kommer efter Middagsmörker) är riktigt bra! Ordbrodösen ska jag börja på om nån timme. Och visst blir man glad av bokhögar!

  3. Robert W skriver:

    Visst är det underbart med bibliotek. Fast ibland vill man ju ÄGA böckerna. Jag lånade Utvandrarsviten ifjol. Billigt och bra. Men visst är jag vansinnigt sugen på att faktiskt få äga den jättefina nyutgåvan som kommit! Måste stålsätta mig 😉

  4. Lottens Bokblogg skriver:

    Reservationsavgift? Någon sådan har inte vi. Så en del böcker som jag är sugen på men ändå lite tveksam till om det verkligen är min typ av bok försöker jag reservera/låna.
    Krya på dig!

  5. Lena skriver:

    Jag tycker att det är mysigt att köpa hem fina böcker till bokhyllan. Men eftersom jag börjar få platsbrist så blir det snart mer bibliotekslån istället.

  6. bloggbohemen skriver:

    Jag hade en period för ett antal år sedan när jag lånade det allra mesta jag läste, men sedan flyttade jag och har inte tyckt om biblioteken på de orter jag bott de senaste åren. Är tydligen oväntat petig med bibblor och gillar faktiskt inte alls gamla murriga sådana. Ljus, fräscht, öppet och modernt vill jag ha.

Lämna en kommentar