Bokbloggsjerka: Vem vill du hänga med?

Det är fredag, och jag har intagit soffhörnan i ett försök att sparka igång hjärnan lite. Detta är fjärde dagen som jag är hemma och förkyld, så kroppen är trött men hjärnan börjar längta efter att göra saker igen. Och eftersom jag inte riktigt orkar skriva (det är att tänka för mycket) går jag istället igenom hela operan Poppeas kröning av Monteverdi för att vara på banan igen när jag kommer tillbaka på måndag. Resten av min klass är i full gång med att repetera, så jag känner att jag måste försöka jobba i alla fall. Och när jag är klar med Poppea kan jag fortsätta med Bellinis Norma, för jag har mina första repetitioner på det nästa vecka. Paniken breder ut sig …

Äh, vi svarar på en jerka i stället! Den här veckan säger Annika såhär:

img_3593-1Topp 5 fiktiva karaktärer som du önskar vore dina bästa vänner (böcker/film/tv).

Okej, det här var svårt – det finns ju så många! Jag såg att någon hade gett exempel på karaktärer som de INTE ville vara vän med också, och det är ju lite roligt! Men jag håller mig till de jag vill vara vän med, min hjärnkapacitet klarar bara det. 😉

  1. Hermione GrangerFör att hon är en riktig boknörd med ett stort hjärta.
  2. Elizabeth Bennet. Rapp i käften och smart som få. Hade nog varit en riktigt bra kompis.
  3. Maggie Smith. Ja, jag vet, hon är inte fiktiv. Men om vi kan blanda ihop Professor McGonagall med änkenåden lady Crawley hade vi fått den perfekta kombinationen. Bitande sarkasm med ett stort hjärta och mycket mod bakom en tuff fasad.
  4. Tom Branson. Chauffören som vann lady Sibyls hjärta och som klarar allt. Ja, tack!
  5. Dr John Watson så som Martin Freeman porträtterar honom i tv-serien Sherlock Holmes från 2010 och framåt. En smart, lojal man som dessutom är läkare.

Så vad blir kontentan av det hela? Två män, tre kvinnor, alla fem lojala vänner, smarta, rappa i käften och med en hel del sarkasm. Det hade nog varit en riktigt bra kombination det här!

Det är så spännande att läsa vilka ni andra väljer som bästa vänner. Än så länge har jag sätt att det är många som går igen, och det är väl en hyllning till författarna som har skapat dessa karaktärer. 🙂

Nu ska jag återgå till Poppeas kröning. 1600-talsopera. Det kanske blir ett avsnitt Sherlock Holmes i stället? 😉 Eller kanske skriva ett par rader? I morgon kommer ett inlägg om problemen när man planerar (eller skriver om) en romanserie …

Trevlig helg på er!

12 thoughts on “Bokbloggsjerka: Vem vill du hänga med?

Kommentera

