Septembers bokinköp

IMG_1231.JPG

Jag skämdes nästan när jag tog den här bilden tidigare i dag. 17 böcker (varav en saknas på bilden) har jag köpt/fått hem under september månad. Men det finns så mycket bra böcker! Lite skumt att se att här bara finns engelska eller svenska böcker. Jag måste börja läsa på tyska och danska mer. Här finns blandade genrer, mest urban fantasy, men någon deckare, lite erotica och lite historiskt, någon feel good-roman och en memoar-liknande bok. Och ungdomslitteratur!

Vi tar det från toppen:

  1. Längst upp i högen ligger Prodigy, nummer 2 i Legend-trilogin av Marie Lu. Påminner mycket om Divergent och har en väldigt bra uppdiktad värld. Rekommenderas varmt! Den är en del av min 3på3-utmaning.
  2. I andra lagret till vänster ligger Donna Tartts Steglitsan, som har fått mycket publicitet sedan den kom ut i pocket i somras. Det råder delade meningar om denna tegelsten, men jag tycker att den låter superspännande! Ska bli intressant att se om jag tycker likadant när jag har läst den.
  3. Gillian Flynns Gone Girl har också fått blandad kritik. Men nu har jag sneglat på den (fast som ljudbok) hela sommaren, så jag slog äntligen till.
  4. Kristian Gidlunds I kroppen min vill jag läsa eftersom jag läste hans blogg medan han fortfarande levde. Det är inte en bok man läser snabbt, men jag vill verkligen läsa den.
  5. I andra lagret till höger ligger En nästan vanlig man av Dan Buthler & Dag Öhrlund. Detta är faktiskt Helens på Läsa & Lyssna (som hade läst Erövraren i samma serie) fel. Hon fick serien att verka så intressant att jag inte kunde låta bli att köpa boken när den stod framför mig i hyllan på Pocketshop. 😛
  6. Jag läste tidigare i somras Cirkeln, och nu fick jag fatt i Eld, bok 2 i Engelfors-trilogin. Det är Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren som ligger bakom trilogin. Det är inte min favoritserie, men spännande nog för att jag ska vilja läsa fortsättningen.
  7. Stående längst ner till vänster finns sjätte och sista delen i Cassandra Clares urban fantasy-serie The Mortal Instruments, nämligen City of Heavenly Fire. Jag har ännu inte läst femte boken, så jag får längta efter den här sjuhundrasidorskolossen ett tag till. Så spännande!
  8. Stående inte helt i ordning kommer sedan bok 3 i Divergent-serien, Allegiant av Veronica Roth.
  9. Och bredvid står bok 2 i serienInsurgent av Veronica Roth. Lite irriterande att sista boken i serien har ett annat format, men det har förekommit i flera andra serier (The Mortal Instruments, Beautiful Creatures, Twilight osv) så det verkar vara vanligt …
  10. Dödlig åtrå är Susanne Ahlenius debut, och den har jag fått signerad direkt från Susanne själv! Det ska bli så spännande att läsa, hoppas på att ta tag i den när jag är klar med 3på3-utmaningen. 🙂
  11. Eva Ludvigsen debuterade förra året med Lova, och det här är hennes andra bok, Här och nuOckså den signerad av författaren. Den ligger högt upp på min att-läsa-lista inför hösten!
  12. The Maze Runner av James Dashner har premiär på bio om bara några dagar, så här ligger den i min läshög. Tänkte se den på bio i höst.
  13. Simona Ahrnstedts En enda natt har jag dreglat över ett bra tag nu. Och äntligen har jag fått tag i den! Vill helst läsa den just nu, men måste läsa ut Prodigy först …
  14. Paper towns eller Pappersstäder som den heter på svenska är en bok av John Green, författaren bakom The Fault in Our Stars som jag älskade! Paper towns var med i min Sommarutmaning 2014, men jag hann aldrig läsa ut den innan sommaren tog slut (kom bara 25 sidor, så jag hann knappt börja). Nu är det dags!
  15. Gayle Formans If I stay hade biopremiär i augusti. I och med det fick boken ett uppsving bland bloggarna och jag blev sugen på att läsa den.
  16. Sista boken på bilden är Mari Åbergs Löftet, andra boken i trilogin som påbörjades med Och kvar stod en röd resväska. Boken är signerad av författarinnan själv, då jag var på releasefest den 6 september.

Boken som saknas på bilden är del 3 i Legend-trilogin av Marie Lu, Champion, som kom med posten i dag. Det är den avslutande delen och sista boken i min 3på3-utmaning, så den är efterlängtad! Antagligen kommer jag att köpa Stöld av babian av Anna Carolina (som e-bok) i september också. Den verkar spännande!

Så, höstläsningen verkar vara klar. Nu ska jag bara ha tid att läsa också! Tack och lov ska jag resa en del i oktober, så då får jag väl tid att läsa. 🙂

5 reaktioner på ”Septembers bokinköp

      • Susanne Ahlenius skriver:

        Har en hel hög på nattygsbordet, (Dag Öhrlund, Elisabeth Akteus Rex, Christina Granbom, Gillian Flynn och en bok om att marknadsföra sina egna böcker av Joanna Penn)

        Har ångest över att jag inte hinner läsa, men ibland måste man ju prioritera andra saker. Kram

  1. Eva Ludvigsen skriver:

    Vad roligt att se min bok i högen. Jag ser fram emot att höra vad du tycker om den. Jag har läst de flesta på din boklista och gillar majoriteten. Bland annat var Susanne A bok var en underbar debut. Så mycket böcker, så lite tid.. 🙂

Lämna en kommentar