En smakebit på søndag: Queen of Shadows

Det är söndag, och jag hämtar mig sakta från min förkylning. Den som blev tillräckligt mycket av en förkylning för att jag ska vara trött och en smula ofokuserad samt oförmögen att träna något som ger mig högre puls, men inte tillräckligt för att vara hemma. Störigt när man försöker etablera nya rutiner.

Jag har lyssnat på ganska mycket ljudböcker på sistone, bland annat Kastanjemannen av Søren Sveistrup och just nu The Rosie Result av Graeme Simsion, vilket är den tredje delen om Don Tillman. Den är rolig, frustrerande och på engelska, vilket gör att jag får fokusera extra mycket om jag inte ska tappa bort mig.

Förra året läste jag inte tillräckligt mycket på engelska, tycker jag. Det blev bara 20, visserligen en massiv uppgradering från enbart 4 engelska titlar under 2018, men fortfarande inte tillräckligt mycket. År 2017 läste jag 24. Tanken är att jag ska läsa runt 20% av mitt årliga läsmål på engelska, bara för att hålla igång språket. Det försvinner så snabbt annars.

Därför är min smakbit den här söndagen ur en engelskspråkig bok.

img_0956En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker. Där kan du  hitta länkar till andras smakbitar och lämna en länk till din egen.

Min smakbit den här veckan kommer från fantasyserien Throne of Glass av Sarah J. Maas. Boken, nummer 4 i ordningen, heter Queen of Shadows. Det är en tegelsten på ca 650 sidor, Maas’ böcker har en tendens att bli tjockare och tjockare ju längre serien håller på. Men de är som regel väldigt bra!

Smakbiten kommer ur kapitel 1:

There was a thing waiting in the darkness.

It was ancient, and cruel, and paced in the shadows leashing his mind. It was not of his world, and had been brought here to fill him with its primordial cold. Some invisible barrier still separated them, but the wall crumbled a little more every time the thing stalked along its length, testing its strength.

He could not remember his name.

Hoppas att ni får en trevlig söndag! (Själv ska jag jobba …)

13 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Queen of Shadows

  1. paulamerio skriver:

    Tyvärr lockar inte tegelstens-fantasy mig så mycket, men däremot läser jag en hel del både på finska och engelska just för språkets skull. Tack för smakbit, ha en skön söndag

  2. Åsa Carlsson skriver:

    Tack för smakbiten. Många verkar gilla denna serie, men själv läser jag nog numera hellre science fiction än fantasy.

  3. Kajsa skriver:

    Jag var inte helt överförtjust i den serien. Kanske var jag helt enkelt inte på fantasyhumör när jag läste för jag har nästan bara hört bra saker om böckerna. Tack för smakbiten!

  4. Cinnamon skriver:

    Tack för smakbiten! Jag läste ut Tower of Dawn i fredags och ska snart börja på Kingdome of Ash. Jag har lånat hem T Krya på dig från förkylningen!he Rosie Result från biblioteket.

  5. annettejuhlin skriver:

    Jag fick hem andra delen i Glastronenserien och väntade länge med att läsa den, eftersom jag inte trodde att den här genren passade mig. Men så fel jag hade. När jag väl började läsa var jag helt fast. Jag har bara läst andra och tredje delen, men har köpt resten av serien, på engelska, eftersom jag tänker som du att jag måste underhålla språket. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar