En smakebit på søndag: En halv gul sol

Det är söndag! Jag känner mig långledig, för jag jobbar inte igen förrän på onsdag (okej, ett litet möte på tisdag men det räknas knappt). Utanför regnar det och jag ska ta en kopp kaffe till. Livet är för kort för att inte mysa på en ledig söndag. Senare ska jag köra till Lund och lämna mina sista flyttkartonger till en väninna som också ska flytta, så skönt att bli av med dem.

Jag tar tillfället i akt och läser ikapp på en bok som läses i grupp på Instagram, nämligen En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Det är en författare som jag tidigare bara läst en bok av (Lila hibiskus) och den föll mig inte i smaken så jag var lite tveksam till En halv gul sol. Men än så länge går det bra, har läst en dryg tiondel av boken (enligt Bookbeat är den 566 sidor i e-boksversion).

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199 Idag är det Astrid Terese på Betraktninger – tanker om bøker som håller i smakbitarna. Hos henne lämnar ni länk till er egen smakbit och hittar andras.

Jag lämnar en smakbit ur En halv gul sol, ur starten på kapitel 3:

Richard sa inte mycket på festerna som Susan tog med honom till. När hon presenterade honom tillade hon alltid att han var författare, och han hoppades att de andra gästerna föreställde sig att han var disträ på det där sättet som var så typiskt för diktande konstnärer, även om han förmodade att de såg rakt igenom honom och förstod att han helt enkelt kände sig bortkommen. 

Hoppas att ni har en trevlig söndag!

12 reaktioner på ”En smakebit på søndag: En halv gul sol

  1. Monika skriver:

    Jag hade verkligen lust att hänga på tegelstensläsningen även den här gången, men jag har lite svårt att läsa mer än en bok i taget. Det enda som fick det att funka förra gången var att boken fanns som ljudbok, då kunde jag lyssna på vägen hem från jobbet vilket räckte för hundra sidor i veckan. Men denna finns inte som ljudbok 😦

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag förstår vad du menar! Min räddning är att läsa den som e-bok, för då känns den inte så lång. 😊

  2. paulamerio skriver:

    Inga tegelstenar i sängen. Och lite fasar jag för dem annars också, man vill ju hinna med många böcker. Men samtidigt är det tokigt att tänka så, för om boken är bra vill man ju inte att den ska ta slut…tack för smakbit och trevlig söndagkväll

  3. bokdivisionen skriver:

    Åh, jag älskar Chimamanda och älskade den här! Det var den första boken jag läste av henne. Men jag tyckte Lila hibiskus var väldigt bra också. Och Americanah. 🙂

Lämna en kommentar