En smakebit på søndag: Tårtgeneralen

Tårtgeneralen är Filip Hammar och Fredrik Wikingssons romandebut, som utgavs på Albert Bonniers förlag 2009. Just nu går den på bio i Sverige.

Jag är inget fan av Filip och Fredrik. Men det är min pojkvän, och om han sätter en bok i mina händer och säger till mig att läsa, då gör jag det. På så sätt läste jag boken Tårtgeneralen, och idag tänkte vi se den på bio.

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199En smakebit på søndag anordnas av Astrid Terese på bloggen Betraktninger – tanker om bøker. Där kan du hitta fler smakbitar och lämna en egen smakbit. Enda regeln är inga spoilers.

Dagens smakbit kommer alltså från Tårtgeneralen (2009) av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. 9789100139797

För mig påminner stilen om en blandning mellan Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (2009) och En man som heter Ove av Fredrik Backman (2012). Boken handlar om Hasse P, som nyss har flyttat till Köping 1984 när Jan Guillou utnämner staden till Sveriges tråkigaste. Hasse P bestämmer sig för att sätta ett världsrekord – med världens längsta smörgåstårta!

Smakbiten kommer från s. 19.

Liknande komplicerade känsloförlopp utspelade sig över hela Köping den här kvällen, den 13 november 1984, när 27 000 invånare under stor vånda slets från ett tillstånd av stolthet över att deras stad visades på teve, till överraskning över inslagets vinkel, till förundran över att man ens fick göra sådär med skattebetalarnas pengar, till ilska över Stockholmsjävlarnas storebrorsfasoner, till uppgivenhet och sorg över att … ja, att det kanske låg något i det där ändå.

Hoppas att ni har en trevlig söndag!

9 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Tårtgeneralen

  1. astridterese skriver:

    Jeg har lest både Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann og En man som heter Ove. Jeg likte virkelig godt begge to. Filmen av den første boken var også virkelig bra. Jeg kan like å lese denne typen bøker innimellom, selv om de ikke egentlig er min type. Noen ganger er det likevel godt å slappe av med denne typen veldig ”lette” bøker.
    Ha en riktig fin søndag!

  2. Monika skriver:

    Jag har otroligt svårt för Filip Hammar och Fredrik Wikingsson så om boken på något sätt speglar dem så hoppar jag över den 🙂

  3. paulamerio skriver:

    Kom inte denna nyss som film ? tycker mig sett något flimra förbi. Är inte imponerad av författarna då jag tycker dom är flummiga att lyssna till, men tack för smakbiten

Lämna en kommentar