En smakebit på søndag: Augustvinnare 2017

tredje-advent

Glad tredje advent!

Så har den här veckan också gått. Den har gått både väldigt snabbt och väldigt långsamt – så där som tiden går när man längtar efter något eller någon. Var på mysig julkonsert igår och har spenderat stora delar av gårdagskvällen i soffan med att kolla på snooker med dejten och större delen av dagen idag i sängen med kaffe och en bok. Det var tänkt att jag skulle på julfest med jobbet ikväll, men det ville inte kroppen. Så det blev snookerfinal på tv istället och fortsatt läsning.

Imorgon blir det städning och tvättning. Har så mycket tvätt att jag fick lägga upp ett schema för att få allt gjort! Har garanterat missat något ändå … Den kommande veckan är som sagt ovanligt kort, så det ska nog bli en del läst. Har lyssnat klart på Tomtemaskinen av Sven Nordqvist, har bara två cd-skivor kvar av Ninni Schulmans Välkommen hem och sen har jag läst Sverige i krig: 1400-1800 av Bo Eriksson (gäsp!). Håller egentligen på med A Court of Mist and Fury av Sarah J Maas, men 600 sidor fantasy just nu verkar vara svårt. Måste dock komma igenom både den och bok 3 innan nyår. Tur att det är mycket ledighet i jul!

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199

Det är söndag, så det betyder att det är dags för årets sista smakbit! (De kommer tillbaka igen 7 januari.) Hos Astrid Terese på bloggen Betraktninger kan du hitta smakbitar och lämna en länk till din egen.

Idag påbörjade jag De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru, boken som vann Augustpriset i romankategorin i år. (Har ännu inte läst fjolårets vinnare, men det är väl något för 2018.) Är nästan halvvägs igenom Anyuru, jag inhalerar den här boken. Den är otroligt speciell, både i uppbyggnad och språk. Jag förstår varför den vann! 154519_13073132_o_5@5x

Smakbiten kommer från sida 65 (jag läser detta som e-bokslån på en Letto, så sidantalet kan vara lite off och det finns heller inga direkta kapitel att gå efter, men jag hoppas att ni kan ha tålamod med mig):

Hon tycker att rummet vänds ut och in, att hörnen buktar inåt, och stapplar ett steg bakåt för att inte falla omkull.

Hon minns. Hon blundar och ser duvorna som steg i en applåd framför den flimrande reklamskivan nere vid busskuren. Framför Amins ansikte. Hon är nära att ramla baklänges igen, och en vass egg drivs in mellan ögonen. Hon minns allting. Gångbron. Rummet med aluminiumlådorna. De två tomma gungorna som svängde i vinden.

Hoppas att ni har haft en fin helg och att ni inte stressar alldeles för mycket nu inför jul!

God jul och gott nytt år!

2 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Augustvinnare 2017

  1. astridterese skriver:

    Velkommen hjem av Ninni Schulman ligger her hos meg, så den skal jeg også lese. Det var gøy å lese at du ser på snooker på TV. Sønnen min spilte kvalifisering til NM i biljard (9 ball) i år. Han ble ikke kvalifisert, men det trodde han ikke han ble heller. Selve opplevelsen var det han var ute etter 🙂
    Ha en riktig God Jul!

Lämna en kommentar