Bokbloggsjerka: Sommarläsning

Fredag! Idag för två år sen hade jag precis landat i Ottawa (Kanada) för en fem veckor lång turné med en kompis. Idag har jag haft föreställning med värkande hals och svintrött kropp. Tänk vilken skillnad två år kan göra.

Jag läste ut Alex Schulmans Glöm mig på lunchrasten. En fin bok och ett nytt författarskap att kolla in. Nu hoppar jag vidare till Drömbokhandeln av Laurence Cossé och Flickorna av Emma Cline. Dags att fortsätta beta av nomineringslistan för Årets bok. 🙂

Veckans jerka från Annika handlar om sommarläsningen:

img_0138Även om det var snöstorm i Arjeplog i dag så finns det mycket som tyder på att sommaren är på väg. Hur ser det ut hemma hos er och vad har ni planerat för ”bokligt” i sommar (läslistor, bästa bok att läsa i hängmattan, böcker som ska få hänge med er när ni åker bort, etc.)?

Vädret i Skåne pendlar mellan vår och sommar på ett högst normalt Skåne-sätt. Svårt att klä sig rätt, med andra ord. på Läsfronten håller jag och planerar läsningen, men jag har samtidigt tänkt att hålla det ganska avslappnat. Det blir att läsa ut en del serier, främst trilogier, som jag har liggande, och en del hyllvärmare.

När jag åker bort en vecka har jag tänkt mig läsa några av de sista nominerade titlarna som jag har kvar på listan till Årets bok. Annars har jag tänkt mig läsa något på tyska, en hel del ungdomslitteratur och sedan se vad biblioteket har att erbjuda.

Den här sommaren skiljer sig från föregående år. För andra gången befinner jag mig i Sverige över en längre period, vilket innebär att jag har haft tillgång till biblioteket och alla nyutkomna böcker som finns. Och det gör att det är svårt att göra längre listor över vad jag vill läsa, för jag har redan läst det mesta. Väldigt angenämt problem!

Hoppas att ni får en trevlig helg!

9 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Sommarläsning

  1. sarasbokblog skriver:

    Ambitiöst att vilja läsa alla böcker som är nominerade till Årets bok. Det orkar inte jag göra men när vinnaren är utsedd kanske jag vill läsa den om jag inte redan har gjort det då.

  2. Åsa C skriver:

    Listor på vad man vill läsa har annars en förmåga att bli väldigt långa, så visst låter det som ett angenämt problem. 😀

Lämna en kommentar