Bokbloggsjerka: Karaktärerna

Måndag, och efter förra veckan behövs en ledig dag! Jag måste ha brist på något, för såhär trött har jag inte varit på länge! Och det blir inte bättre av att jag måste lämna in bilen på service imorgon och blir utan bil under i alla fall två av veckans längsta jobbdagar. Hade tänkt träna idag, men en titt i kalendern fick mig att inse att jag lika gärna kan träna imorgon, när jag har en håla på fyra timmar. Måste ju utnyttja tiden! Så idag blir det lite kontorsarbete! Och lite läsning. Ärligt talat, när regnet går på tvärs utanför lägenheten är det svårt att motivera sig själv att gå ut …

Man kan ju alltid svara på Annikas bokbloggsjerka, även om det är lite i senaste laget.

img_0138 Hur avgörande är karaktärerna tycker du?

Väldigt avgörande! Hur många gånger har man liksom inte lagt en bok åt sidan för att karaktärerna (som ju också driver storyn framåt) är hopplösa???

Ibland lyckas man tvinga sig igenom en bok där karaktärerna är hysteriskt likgiltiga och platta. Det hände senast med Me and Earl and the Dying Girl av Jesse Andrews. Jag menar, en bok om två killkompisar som gör film ihop och en tjej som är döende i cancer har ju en del gående för sig för att bli en helt okej historia. Men karaktärerna var så platta att storyn blev helt likgiltig. Har hört att man gjort film på boken också. DET är en film som jag aldrig någonsin kommer att se frivilligt.

Har ni några böcker som ni har lagt till sidan för att ni inte orkar med karaktärerna?

Lämna en kommentar