Bokbloggsjerka: Pinsamma människor

Fredag! Nu när jag har börjat jobba och kan hålla helg (eller, delvis helg, jag jobbar söndag kväll) är det så skönt att få gå hem och känna att det är fredag. Så nu blir det rödvin, kantareller och biff och sedan chokladpudding till dessert. Onödigt, gott och med tanke på det dåliga vädret – ytterst nödvändigt! 😉

Annika har lagt ut en ny jerka för veckan, så here goes:

img_3593-4Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget? Berätta, och du vet ju att det endast är fantasin som sätter gränser!

Jag är en sån person som kan resa mig och gå ifrån teven om det blir för pinsamt i rutan, så … det kanske spelar en rätt så stor roll i mina svar. 😛

Jag måste först få säga att när det gäller tv-program är Paradise Hotel ALLT som jag inte klarar av. Det är skämskudde på så hög nivå att jag till och med undgår det på gymmet när det rullar på tv-skärmarna framför konditionsmaskinerna.

Bridget Jones. Ibland är det nästan omöjligt jobbigt att se de där filmerna.

Sen, i bokväg, är dessa några av de karaktärer som det är hög skäms-nivå på (för mig, alltså):

  • Mrs Bennet från Stolthet och fördom av Jane Austen. Vilken jobbig morsa!
  • Anastasia Steele 50 shades of Grey-serien av E L James. Unga dam, om du rullar med ögonen eller talar till din inre gudinna en enda gång till …
  • Ester Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. En mer kraftlös, ryggradslös kvinna får man leta efter, och jag skäms verkligen när jag läser hur hon viker sig för Hugo Rask.
  • Don Tillman i Projekt Rosie av Graeme Simsion. En man med noll sociala förmågor, vilket i och för sig också är nödvändigt för att skapa boken, men … det är så jobbigt i starten!

Det är oftast kvinnor, vilket kanske är för att jag själv är kvinna och att jag därmed har lättare att identifiera mig med karaktärerna. Men jag klarar inte av ryggradslösa kvinnor som böjer sig för mäns vilja. (Observera att förtryck är en sak! Det är mer kvinnor som inte har någon riktig vilja utan som låter sig hunsas med som jag föraktar. Både i bokväg och privat.)

Hoppas att ni får en trevlig helg! (Och bättre väder än i Skåne, för här regnar det!)

7 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Pinsamma människor

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    jag vill försvara mrs Bennet. visst är hon jobbig, men betänk hennes villkor. Ester är pueril, kan jag tycka. Fifty shades of Grey klarade jag inte 10 sidor a. Don Tillman känner jag inte till

  2. tantaugusta skriver:

    Anastasia och Ester skrev jag också om 🙂

    Bridget Jones kan jag hålla med om i filmerna, hon funkar bättre i böckerna. Paradise Hotel är jag för gammal för, har passerat målgruppsåldern med oändligt manga år misstänker jag 😉 så det är ett program jag faktiskt aldrig sett.

  3. Bara hittepå skriver:

    Ester hade jag också med. Fast jag upplevde henne inte som kraftlös (hon verkar framgångsrik och smart), utan mer som en person som har en övertro på det rationella och hur allting “borde” vara. Mrs Bennet är ju en underbart pinsam karaktär också, med sina nerver. Särskilt i kombination med den på sitt sätt minst lika pinsamma Mr Collins.

  4. Anna Maja skriver:

    Jag klarar inte heller av pinsamheter på tv. Det är outhärdligt medan jag utan problem kan klara av det i en bok. Och jag tycker hela Grey-serien var pinsam rakt igenom! Så pass att jag skäms så mycket att jag läst dem att jag alltid måste försvara mig med att jag gjorde det för att kunna säga att jag läst dem när jag sågar dem. 😛 haha

  5. Anna skriver:

    Fifty shades kom med hos mig också… förskräcklig. Paradise Hotel har jag aldrig dristat mig till att titta på, antagligen för att jag vet hur mycket jag skulle lida 😉

Lämna en kommentar