En guide till vuxenlivet, tack!

Jag har nu jobbat i 1 1/2 vecka och får väl därmed räkna mig som vuxen på riktigt. Snart 28 år, som jag ju är.

Jag har fast jobb med hyfsad lön och i går skrev jag på ett hyreskontrakt till en lägenhet. (Jag flyttar in i månadsskiftet november/december.) Jag går och tittar på servis, på soffa och tvättpelare. Utöver detta går jag och tittar på begagnade bilar. Jag håller på att bli medlem av min lokala fackförening och a-kassan. Jag har fler bibliotekslån än nånsin tidigare, har pendlarkort och matlåda. Jag håller på att besluta om min pension. Jag lyssnar på Morgonekot på väg till jobbet. Dricker svart kaffe. Betalar mina studielån. Jag blir för tillfället mer exalterad när jag listar ut hur jag ser mina lönespecifikationer på nätet än när jag hittar ett par snygga örhängen på Guldfynd för 20% rabatt.

Ska man skratta eller gråta? Hur blev jag vuxen, liksom? Det skedde i smyg under tiden jag utbildade mig. Mina nya arbetskollegor är mellan 34-56, är gifta och har barn, så jag känner mig lite … lost?

Hur som helst. Håller just nu på att läsa Sovarna av Maggie Stiefvater. Det är tredje boken i serien Kretsen och är riktigt bra! Jag har dessutom köpt två nya anteckningsblock och har tänkt mig att dra igång en omskrivning av en av mina ungdomsromaner. Den behöver omkonstrueras från grunden och det kommer att ta tid. Å andra sidan finns det inte någon bättre tid än nu och vem vet – det kanske är precis det som behövs för att det inte redan nu känns som om jag har fastnat i en rutin.

Eller hur var det nu? Behövde jag fler eller färre vuxenpoäng?

Nä, men en guide till vuxenlivet, tack!

3 thoughts on “En guide till vuxenlivet, tack!

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Det var många vuxenpoäng. 🙂 Men det mesta låter ju jättebra. Och du har ju fått ett jobb som du måste trivas bra med.
    Själv fick jag väl de slutgiltiga vuxenpoängen när jag fick barn i januari i år. Just nu är jag väldigt fixerad vid barnvagnar och kärror. 🙂 Det trodde jag inte att jag skulle bli.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Haha! Jo, det känns bra! Lite ovant bara, att plötsligt bli (och bli betraktad) som vuxen.
      Grattis till underverket (lite sent, men ändå)! Barn är vuxenpoäng så det skriker om det. Men så mysigt. 🙂

      • CrimsonCorundum skriver:

        Tack, ja, det är jättemysigt. Det är förresten två små underverk. Jag tänker i alla fall att det måste kännas fantastiskt att vara färdigutbildad operasångerska. Hoppas du kommer att trivas med jobbet framöver och att det går bra med lägenhet och allt.

Kommentera

