Veckans bokbloggsfråga: Borta bra men hemma bäst?

Jag har lite hjärnsläpp just nu, eftersom det händer en massa saker just nu. Jag har en kompis på besök. Hon ska göra audition på Köpenhamnsoperan idag och hon råkar dessutom fylla 30! idag så vi har ätit mysfrukost och just nu ligger hon på golvet i diverse stretchningar (mellan flyttkartongerna) medan jag diskar och bloggar. (Är för övrigt sjukt avis på att hon är så duktig som faktiskt gör de där stretchningarna nästan varje morgon, jag vill också!) Min lägenhet svämmar därför över av doften av kaffe och Frank Sinatras ljuva röst och en och annan uppsjungningsövning.

Vuxenpoängen fortsätter att rulla in för min del. Det är adressändringar, flytt av el och gas och you name it, och jag kommer varje dag på något som jag har glömt. Imorgon ska jag anmäla återflytt till Sverige på ett skattekontor i Lund. Jisses. Bara det att behöva anmäla återflytt till Sverige på ett skattekontor genom att visa upp pass känns lite överkurs, men annars kommer jag inte in i folkbokföringen eftersom jag har bott utomlands i mer än fem år. Tänk, sådana problem man kan ha! 😉

Men hjärnsläppet gör ju då att jag tar till veckans bokbloggsfråga en dag före veckans jerka. Den här bloggen SKA ju handla om böcker. Jag läser just nu (eller fortfarande, heter det väl) Jussi Adler-Olsens Fasanjägarna. Men den ska jag försöka läsa ut idag så att jag kan packa ner den.

img_5006

Veckans bokbloggsfråga:

Finns det några speciella platser, i Sverige eller utomlands, som du särskilt gärna läser böcker ifrån? Väljer du helst böcker som utspelar sig i miljöer du kan känna igen dig i och som du har besökt, eller väljer du hellre böcker som utspelar sig på platser som du kan drömma dig bort till? Finns det några böcker som utspelar sig i din hemstad som du kan rekommendera? 

Jag är inte så kräsen med var böcker utspelar sig, men det är klart att det är roligt när man känner igen sig. Fasanjägarna, som jag läser just nu, utspelar sig i Köpenhamn och det är kul att känna igen namnen på gator och kunna lista ut var de är eller vilken buss de tar. Det finns en hel rad böcker från Lund där jag är född, men som jag konstaterade i ett inlägg för någon månad sen är det inte böcker som jag har läst. Det är så klart alltid kul att känna igen sig i en miljö, men verklighetsflykt är precis lika roligt. 😉 Jag läser mycket fantasy och då är det ju lite svårt att känna igen sig.

#blogg100 inlägg 94

2 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga: Borta bra men hemma bäst?

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Rent allmänt tycker jag om alla välskrivna böcker som inte är för hemska och sorgliga (och inga barn eller djur råkar illa ut), men det är alltid roligt att läsa böcker som utspelar sig i lite ovanligare miljöer, som t ex Västsverige där jag själv bor, eller Öland (där jag var varje sommar som liten) eller Jämtland, där jag faktiskt har bott i några år.

Lämna en kommentar