Bokbloggsjerka: Bokbaksmälla

Termen ”bokbaksmälla”, eller ”book hangover” som den ofta kallas, brukar generellt beskrivas som den känsla du får efter att du har läst ut en bok och inte riktigt vet vad du ska läsa efter eftersom du är smått överväldigad av boken du nyss läst ut.

Eller, så som Annika så mycket bättre beskriver det:

img_3593-2

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?

Det mycket korta svaret här är ”ja”.

Det längre svaret är att det har hänt flera gånger. Slutet av Harry Potter-serien var ett sådant ögonblick. Efter The Fault in Our Stars av John Green. Efter Och världen skälvde av Ayn Rand. Efter Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Efter Kristina Sandbergs serie om Maj. Efter Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk. Efter On the Jellicoe Road av Melina Marchetta. Efter Me before you av Jojo Moyes. Framför allt efter Innan jag dör av Jenny Downham.

Några av böckerna som fått mitt hjärta att brista en aning:
innanjagdöran-klappar-hjartanjellicoe-road9780718157838_200_me-before-you_haftadeleanor & park

Det är lite olika hur länge baksmällan håller i sig. Ibland någon dag, ibland någon vecka. Sällan mer än en månad. Men jo – de förekommer, ofta. Det finns så många bra böcker där ute i världen, och ett bra sätt att få nys om dem är ju att läsa bokbloggar och vara aktiv på #bookstagram. 😉

Det är en kort sagt en skandal att jag inte hinner läsa mer än vad jag gör! Nu kommer ju påsken, och även om det inte blir påskkrim så tänker jag försöka läsa en del. Det lär inte bli några omläsningar av dessa böcker (se ovan), men jag funderar på att snart läsa After you, som är uppföljaren till Me before you.

Så, har du några böcker som fått ditt hjärta att brista en aning och snälla, kan du rekommendera dem till mig? 🙂 🙂

#blogg100 inlägg 18

13 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Bokbaksmälla

  1. OArYA skriver:

    ÄLSKAR ”Eleanor & Park” och ”Jellicoe Road”. Både Rainbow Rowell och Melina Marchetta har åkt upp på listan över favoritförfattare.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag är nästan för mycket känslomänniska! Men det beror kanske på mitt jobb, jag är van vid att ha känslorna på utsidan. 😉

  2. Bina skriver:

    Jag gillade Vampire Academy-serien av Richelle Mead och läste dem kort efter varandra (6 böcker). Det är väl den senaste riktiga bokbaksmällan jag fått.

Lämna en kommentar