Bokbloggsjerka: Ljudböcker

Fredag morgon. Klockan är inte ens nio och jag sitter vid köksbordet och väntar på att en elektriker ska svänga förbi vid nio-tiden. Ah, sakerna man ska göra när man säljer en lägenhet. Tur att man kan underhålla sig själv med att svara på Annikas bokbloggsjerka

img_3593-1

Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och?

Hade den här frågan kommit för ett år sedan hade jag bara svarat att jag inte lyssnar på ljudböcker. Att jag inte hade tålamod till det. Men! Det gör jag ju nu. Närmare bestämt har jag under det senaste året lyssnat mig igenom mellan 20-25 böcker.

Jag lyssnar på väg till jobbet, på gymmet, hemma när jag lagar mat/städar och ibland som godnatt-saga. Jag har svårt att somna ibland och då är det mysigt att lyssna på någon som pratar.

Men så här är det: Harry Potter-nörden i mig älskar ju Stephen Frys inläsning av Harry Potter-serien. Lyssna på ett litet, litet avsnitt av det här. Jag tror att jag skulle dö om jag skulle lyssna på HELA serien, eftersom den är såååå lång, men den är så underbar. Stephen Frys röst är så mysig.

Jag lyssnar mest på svenska ljudböcker, eftersom min hjärna inte orkar koncentrera sig mer än nödvändigt. 😉 Jag försökte lyssna på tyska en gång, men det var EN gång och lär aldrig hända igen.

Och märkligt nog lyssnar jag mest på kvinnliga uppläsare. Det är som att manliga uppläsare filtreras ut. Jag är ganska petig med mina uppläsare, så jag lyssnar ALLTID på det där lilla ljudprovet som brukar finnas. Det motsvarar ju att få provläsa en bok på Bokus.

Så vem är min favorit bland svenska kvinnliga uppläsare då?

Anna Maria Käll. (Här kan du se vilka böcker hon har läst in.) Hennes röst är så lugn och skön. Hon är väldigt bra på att lägga röst till karaktärerna, att få fram känslor osv. Det enda jag ibland reagerar över att vissa engelska ord blir väldigt svenska i uttalet. ”Touch” blir ”tusch” osv. Favoritboken av dem jag har hört Käll läsa in är nog Tisdagsklubben av Anna Fredriksson (klicka på titeln för att kunna lyssna). Hon gör också ett väldigt bra arbete med Lucy Dillons böcker.

Jag måste ju dock säga att Angela Kovács gjorde ett strålande arbete med att läsa in Kvinnan på tåget av Paula Hawkins.

Vem är er favorit? (Det här är så spännande, kanske hittar jag en ny favorit den här helgen!)

#blogg100 inlägg 11

EDIT: Elektrikerna kom inte. Vicevärden fick släppa in dem senare. Skum känsla att komma hem och känna att ”här har varit någon” innan man kommer på vem och varför.

17 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Ljudböcker

  1. Bina skriver:

    Många nämner Stephen Fry och Anna Maria Käll. Eftersom jag redan läst Harry Potter så många gånger tror jag att det skulle vara svårt att sätta in en annan röst i mitt huvud, men jag ska ta och kolla upp de böcker som Käll läser. Jag har hittills lyssnat på ”Flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet” och tyckte att den var lite sådär.

  2. Lena skriver:

    Kul med lite tips när man är dålig på att läsa ljudböcker. Vid vissa tillfällen skulle det ju faktiskt fungera bra om man gav det tid.

  3. Monika skriver:

    Jag har gett upp de där försöken att lyssna på ljudböcker, det fungerar bara inte. Och faktiskt så måste man inte gilla allt. Inte ens när det handlar om böcker 🙂

  4. A ROOM OF MY OWN skriver:

    Stephen Fry är suverän. lyssnar inte så mycket på ljudböcker, men Harry Potter del 1 har jag hör läsas av SF. och några andra har jag hört också. mestadels med manliga inläsare

  5. Lion´s Library skriver:

    Hon Anna Maria Käll är faktiskt en av de få jag också lyssnat på, det var Niceville och jag gillade det 🙂 Även om jag inte brukar lyssna och har så mycket att jämföra med 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Hon är riktigt bra! Men jag antar att det är med uppläsare som med författare – gillar man inte tonen så är det svårt att fortsätta.

Lämna en kommentar