Bokbloggsjerka: Intertextualitet eller ”the other side of the story”

Det är fredag, och jag är ledig! Både idag och imorgon (nä, det är faktiskt inte helt självklart att jag är ledig en lördag, sorgligt nog), så jag passar på att svara på bokbloggsjerkan tidigt den här helgen, för jag lyckades komma på ett svar ganska tidigt! Men frågan är inte helt lätt den här helgen. Annika ber oss om:

IMG_0427

Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel?

Ex: Charlotte Brontes Jane Eyre kontra Jean Rhys Wide Sargasso Sea, som har ”the Mad Woman in the Attic” som huvudperson, eller Bengt Ohlssons Gregorius, vars huvudperson är prästen i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. 

Om du känner att du inte kan bidra på med ett svar på just den här frågan kan du i stället berätta om någon bok/några böcker som innehåller någon form av intertextualitet.

Döm om min förvåning när jag kom på minst exempel på detta, jag som är värdelös på att komma ihåg sånt här. Men här är ett av exemplen:
Mr Darcy's Diary Grange
Amanda Grange har skrivit boken Mr. Darcy’s Diary: A Novel som utkom 2007. Boken är precis vad titeln säger: allas vår Mr. Darcy skriver i sin dagbok hur han möter Elizabeth Bennet och hans syn på saken. ”A delicious treat for all Austen addicts”, står det på baksidan av boken, och jag håller med. Grange visar upp en rörande bild av en stolt men känslosam Darcy som gör allt han kan för att inte bli kär i Elizabeth.Men du måste kunna din Austen (Pride & Prejudice) för att få någon behållning av boken. Den är för fans av romanen (som för övrigt hade 200-årsjubileum ifjol, den publicerades 1813) och om du inte kan din roman får du problem med att hänga med.

Grange har dessutom skrivit en roman som heter Wickham’s Diary: A novel som INTE handlar om Wickhams syn på saken, utan om hur han känner Darcy och Georgiana Darcy. 

Det är spännande att få läsa vad andra karaktärer upplever samma historia. Det görs nog oftare än vad man tror. Och det ska bli kul att se vilka böcker ni andra kommer på! 🙂

18 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Intertextualitet eller ”the other side of the story”

  1. Monika skriver:

    Jag har väldigt svårt för hela det här fenomenet, att man bara ”lånar” en annan författares karaktär och skriver en egen bok, som kanske inte alls stämmer överens med originalförfattarens idé.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag kan hålla med om att viss typ av ”fanfiction” kan vara svår att ta till sig, för att stilen inte stämmer överens med originalet. Men när författaren själv skriver romaner/noveller med egna karaktärer – då kan det vara ganska bra. 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Det var rena rama turen att jag kom ihåg att jag läst den här boken, för någon nämnde ”Huset Longbourn” …. annars är det en supersvår fråga!

  2. Helen Bruhno skriver:

    Spännande svar! Jag kan tycka det är fascinerande om en författare ”lånar” en känd karaktär, så länge det är snyggt gjort och att det känns som en egen historia skapad av en ny författare.

  3. Koko skriver:

    Hehe, det är ju trevligt att Mr Darcy får vara lite mera verbal, annars är han ju den som tiger och tiger, tills han väller fram allt det där ”jag hatar din familj, den är pinsam, men jag är jättekär i dig”. Jag hoppas han gick hem till skämskudden efter det! Den där ska jag kolla in.

Lämna en kommentar