En smakebit på søndag: Alice i Underlandet

Idag blir det inte många ryck för min del – dras med huvudvärk (en hormonell sådan) och hjärnan vill helst lyssna på ljudbok och dra sig undan solljuset. Får väl dock bege mig ut på en promenad senare. Har lite svårt att motivera mig just nu, detta jäkla virus påverkar ju allt runt omkring en.

img_1824En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker. Där kan du hitta länkar till andras smakbitar och lämna länk till din egen. Enda regeln är inga spoilers.

Jag försöker läsa en del böcker från olika utmaningar just nu, och då passade jag på att som månadens klassiker läsa de mycket korta romanerna Alice i Underlandet och Alice i Spegellandet av Lewis Carroll. Jag har aldrig läst dem innan, men jag har sett filmerna av Tim Burton och lustigt nog stämmer inte böckerna och filmerna överens så himla mycket. Fast jag förstår om det inte är så lätt att göra film på de där böckerna, de var otroligt märkliga. De utkom under sent 1860- och tidigt 1870-tal, jag har svårt att tro att de gjorde någon succé i sin samtid …

Smakbiten kommer ur Alice i Underlandet, första kapitlet:

Hon funderade på om det var så roligt att göra maskroskedjor, att det var värt besväret att plocka maskrosorna, då ett tu tre en vit kanin med röda ögon sprang förbi henne.

Det var ju inget märkvärdigt i det, och inte heller blev Alice så värst förvånad när hon hörde kaninen säga för sig själv:

– Kära hjärtanes, jag kommer för sent!

Trevlig helg!

16 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Alice i Underlandet

  1. paulamerio skriver:

    Klassiker behöver jag också läsa mer av. Jag måste säga att som barn tyckte jag att Alice var lite obegriplig. Jag hängde inte riktigt med i berättelsen och tyckte mest den var konstig. Undrar hur man skulle uppleva den som gammal tant…
    Tack för smakbit, trevlig söndag

  2. Cicilie skriver:

    Jeg tror faktisk ikke jeg har lest originalene til Carroll om Alice, selv om det kanskje føles som om jeg har det. Takk for smakebiten.

  3. astridterese skriver:

    Det er veldig spesielle bøker 🙂 Jeg leste dem som barn og elsket dem- Men da jeg leste dem om igjen som voksen var jeg ikke like begeistret 🙂
    Ha en riktig fin ny uke!

Lämna en kommentar