En smakebit på søndag: Nickelpojkarna

Det är 8 mars, internationella kvinnodagen. Firar ni den? Själv gör jag inget speciellt idag, mer än att jag kanske läser en bok av en kvinnlig författare.

Dagen ägnas mest åt vila och lite städning. Sambon jobbar men jag är ledig så passar på att göra sånt som jag inte hinner annars. Imorgon ska jag börja jobbpendla till Köpenhamn, så vardagen behöver planeras lite mer nu om det hela ska gå ihop. Matplanering for the win!

Jag läser fyra olika böcker för tillfället. Lilla Berlins femte bok, Netflix och chillLord of Shadows av Cassandra Clare (den tar ju aldrig slut!), Antikcafé för kantstötta hjärtan av Åsa Hallengård och slutligen Nickelpojkarna av Colson Whitehead. Jag älskade hans Den underjordiska järnvägen, men Nickelpojkarna är än så länge lite mer svårläst. Får se om den kommer igång snart.

img_1824En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker. Där kan ni hitta länk till andras smakbitar och lämna länk till er egen. Enda regeln är inga spoilers.

Idag tipsar jag alltså om Nickelpojkarna av Colson Whitehead. Mer info om boken här.

Smakbiten kommer från kapitel 3:

Skolårets första dag fick eleverna på Lincoln High School sina nya begagnade läroböcker från den high school för vita som låg på andra sidan gatan. Eftersom de vita eleverna visste vart böckerna var på väg lämnade de dedikationer till nästa ägare.

Hoppas att ni får en trevlig söndag!

14 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Nickelpojkarna

  1. paulamerio skriver:

    Jag tyckte också om Den underjordiska…. men har hört att denna inte skulle vara lika bra. Men smaken är som baken, kanske får den också en chans hos mig vad det lider. Du blir inte schizofren av så många böcker, hihi? Fast, jag håller på med tre jag också, en på engelska, en vanlig roman på svenska och en faktabok. Det är ganska kul att läsa det man för stunden mest känner för. Tack för smakbit

      • Sara Swietlicki skriver:

        Kommer så klart att läsa ut den, den är inte speciellt lång. Får se vad jag tycker om den efteråt. 😊

      • bokdamen skriver:

        Nej den är ganska lagom tyckte jag. Hoppas du gillar den när du läst ut. Jag ville passa på och peppa Paula lite till att läsa den. 😉

  2. Robert W skriver:

    Redan smakbiten kan ju göra en upprörd. De svarta eleverna får överta de vita elevernas begagnade böcker. Och värre lär det bli i boken. Men säkert en läsvärd bok.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Då utelämnade jag ändå vad eleverna skrev i böckerna … Tror att den här boken lär göra mig ganska upprörd!

  3. Lena skriver:

    Har inte läst Nickelpojkarna. Den underjordiska järnvägen har jag dock köpt men inte hunnit läsa den heller. Tack för smakbiten.

  4. TinaO skriver:

    Både Nickelpojkarna och Den underjordiska… står på att läsa listan. Tack för smakebiten, även om en kan tänka sig att de där dedikationerna kanske inte är så trevliga alla gånger…

Lämna en kommentar