En smakebit på søndag: Sikta högt

Det är söndag, och det är 2 februari 2020, eller 20200202, vilket är ett palindrom och tydligen får hela mitt FB-konto att explodera av upphetsning eftersom just en sådan kombo bara kommer en gång per årtusende. Tydligen ett väldigt populärt bröllopsdatum också. På tal om det, så tror jag att jag och sambon har valt vårt nu! Det blir en lite längre väntan än vi trodde, ett helt år längre, men vi kärade ner oss i lokalen, så då får vi väl vackert vänta. Det positiva med det är att vi kan spara mer pengar och få det bröllop vi vill ha, utan att behöva ta lån eller leva på nudlar tills dess.

Idag lyser solen, så jag får väl ta en promenad eller kanske bara ställa mig på balkongen en stund med en kopp kaffe. Har lite saker jag ska hinna med idag, lite jobbrelaterat, lite privat, och sambon jobbar, så det får nog bli balkongen … Men innan dess så ska vi såklart prata lite böcker!

Jag har konstaterat att det går lite genre-svängningar i årets olika månader. Januari brukar bli riktigt otäcka deckare eller historiska romaner/faktaböcker, oftast i form av litteratur om förintelsen eller andra världskriget. Februari är det feelgood och mys, pga alla hjärtans dag, och bokrea. Mars brukar bli fantasy, och beroende på när påsken faller (mars/april) blir april oftast påskekrim eller thrillers. I maj-juli blir det oftast Årets bok-nomineringar, i augusti en eller annan faktabok (oftast om kroppen eller hjärnan), september vad som släpps inför bokmässan, oktober feelgood igen, november vad som behöver läsas klart i utmaningarna och december är julböcker för hela slanten.

Någon annan som känner igen sig i det här med att läsa vissa genrer vissa årstider? Eller är det bara jag?

img_0956En smakebit på søndag anordnas idag av Flukten fra virkeligheten. Där kan du hitta smakbitar från andra bloggar eller lämna en länk till din egen smakbit. Enda regeln är inga spoilers. Sikta högt

Som jag konstaterade ovan läser jag mycket feelgood och romantik i februari. Årets kortaste men tråkigaste månad, känns den ibland som. Därför är det viktigt att liva upp den med något som gör en glad!

Veckans smakbit kommer från Sikta högt, som är Heléne Holmströms senaste bok och bok 2 i serien Svärdh & Partners. Den släpptes på Lovereads i slutet av januari 2020, så den är sprillans ny! Både denna, och Falla fritt, seriens första bok, fick jag som recensionsexemplar av Holmström och förlaget. Väldigt glad och tacksam! Nu ska vi se om bok 2 är lika bra som bok 1! 😉

Smakbiten kommer från kapitel 1:

Vad skulle en maffiaboss göra? Victoria Leander ställde sig frågan medan hon betraktade sin före detta make där han stod vänd mot kaffebarens disk. /…/ Den här gången var svaret enkelt: för en maffiaboss fanns ingen annan lösning än ett nackskott. Hon föreställde sig hur hennes exmakes huvud sprängdes och hjärnsubstansen exploderade över den fläckfria kalkstensdisken och rawfoodbollarna som stod uppradade med en halv centimeters avstånd mellan sig.

Hoppsan! Hoppas att Victoria får det lite lättare med kärleken snart …

Nu ska jag dricka en kopp kaffe till och sen ta itu med ”att göra”-listan! Trevlig söndag!

 

13 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Sikta högt

  1. TinaO skriver:

    Tack för smakebiten! Jag vet inte om det låter riktigt som en feelgood, men den lockade mig ändå till ett fniss.
    Och visst är det så att det lätt blir genre efter årstid! Just hösten, oktober och november, brukar vara mina feelgood-månader.
    (Och spännande med bröllop <3)

  2. Kajsa skriver:

    Mitt flöde är också fullt av dessa datum. Senast det hände var dock 20122102 och det kommer hända 20212102 igen. Så inte direkt ett millenium mellan gångerna. Vilket vackert omslag! Tack för smakbiten.

  3. Åsa Carlsson skriver:

    Tack för smakbiten! Har jättedålig koll på feelgood, så den kände jag inte till. Något genreanpassat för månaderna har jag nog inte, omedvetet i sådana fall. 😉

  4. paulamerio skriver:

    Feelgood är inte min favoritgenre, och när jag försöker fundera om mitt läsande skiljer sig olika månader så tror jag inte det. Men, har jag läst fyra historiska romaner på raken då vill jag gärna bryta till något annat. Men, strax är jag där igen….
    Tack för smakbit, trevlig fortsättning på denna speciella dag!

Lämna en kommentar