En smakebit på søndag: Julkatten

Det är söndag, och den här veckan har varit både upp och ner, som det kan bli över julen. Det absolut viktigaste hände i fredags, då jag och min sambo förlovade oss på Tivoli i Köpenhamn. ❤

Det är bara tre dagar kvar på året, så det ska snart redovisas antalet lästa böcker och sidor osv. Men först kommer årets sista smakbit, och också årets sista julbok!

img_0956En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker. Där kan du hitta andras smakbitar och lämna länk till din egen. Enda regeln är inga spoilers!

Smakbiten kommer från Robert Westalls bok Julkatten. Det är en barnbok, kapitelbok, passar kanske 6-9 år. Den utkom 1991 under titeln The Christmas Cat, och hör till en av mina barndomsfavoriter. Den handlar om flickan Caroline, som tvingas bo hos sin farbror prästen över jul. Hon känner sig inte välkommen, och hennes enda vän blir katten.

Smakbiten kommer från kapitel 1:

Kära barnbarn, jag har också varit en ung flicka som du en gång i tiden. Mina ben var lika långa som dina och kunde springa  lika fort. /…/ Det här hände 1934 när mina föräldrar var utomlands och jag skulle vara hos farbror Simon över julen. Min farbror var präst.

Och med det sätter vi punkt för smakbitarna år 2019, hoppas att vi ses igen 2020!

Gott nytt år!

17 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Julkatten

  1. Åsa Carlsson skriver:

    Tack för smakbiten, härligt att få läsa om en barndomsfavorit. 🙂
    Grattis till förlovningen och såklart: Gott nytt år!

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack så mycket! 😍 Nej, vi väntar till 2021, dels pga lokaler som bokas upp snabbt men främst för att vi vill spara ihop pengar så att vi inte skuldsätter oss. 😅

      • tantaugusta skriver:

        Ja, det där med spontanitet är det svårt med när allt alltid är bokat 😉. Men planeringen är ju rolig den också och kul att ha det att se fram emot. (Att gifta mig var helt klart det roligaste jag någonsin gjort! (Och nej, att få barn faller inte under kategorin ”roligt” på samma sätt 😂))

Lämna en kommentar