Helgfrågan: det klassiska

Så var det plötsligt fredag igen! December är 6 dagar gammalt, och på fem dagar har jag hunnit med att läsa/lyssna på en förskräcklig massa jultitlar. Det mesta är kortromaner/noveller/barnböcker, med en och annan fullängdsroman, men jag har lyckats avsluta runt 21 titlar och har tre pågående. Målet är höjt från 175 till 200 böcker under 2019, det finns en chans att jag klarar det!

Idag ska jag ha föreställning, så det blir mest chillande hemma innan. Alla eventuella ärenden får vänta till imorgon eller på söndag, jag orkar inte idag. Men igår kom den glädjande nyheten att sambon har fått nytt jobb och att han börjar på måndag! Varierande arbetstider, minst sagt, precis som jag har. Så i helgen får vi rå om varandra, innan galenskapen börjar. Jobbigt när ingen har garanterade lediga helger …

Idag ska jag läsa, se Jul med Ernst och dricka kaffe. Men först ska jag svara på Mias helgfråga.

img_0501-4Bör man läsa klassiska böcker? Motivera. Bonusfråga: Har ni klarat av julklappsinköpen än? Blev det några böcker?

Bör och bör … jag läser (försöker läsa) ca 10 klassiker om året. Det är svårt, ska erkännas, och vissa är bättre än andra. Vissa är så tydligt daterade, och det kan störa mig rätt rejält. Men jag tycker nog att man borde ha läst vissa klassiker. Absolut några från den engelska litteraturen (Shakespeare, Austen, Dickens) och från den svenska (Lagerlöf, Rydberg, Strindberg osv) och gärna något från andra länder också (Dumas, kanske). Det är väl en del av bildningen inom litteratur. Men med det sagt – det är inte alltid så lätt att läsa dem!

Jag har köpt några julklappar, men än så länge har jag bara planerat för en bok. Själv önskar jag mig hellre presentkort än böcker, eftersom jag läser så mycket är det svårt för någon att köpa ”rätt”.

Nu ska jag dricka kaffe! Trevlig helg på er!