Bokbloggsjerka: Tidningar och historiska romaner

Jag är återigen sen med jerkan den här veckan, men så kan det gå. 😉 Flytt och fotbolls-EM tar upp mina kvällar, så jag varvar packning och EM med nya säsongen av Orange is the new black som kom i förra veckan. Så nice!

img_3593-4 Den här veckan kommer Annika dessutom med en bonusfråga!

Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag?

Bonusfråga:

Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder.

Jag älskar Tidningen Skriva, annars läser jag inte så mycket tidningar … men kul att hitta tips! Några bra tips på litteraturtidningar?

Historiska romaner … Det finns en del riktigt bra. Jag gillar ju Hilary Mantels böcker om Tudortiden ur Thomas Cromwells perspektiv. De är riktigt bra, om än lite tunga. Den första heter Wolf Hall och den andra heter För in de döda. Kan också rekommendera Mari Åbergs böcker om svenska 1930-talet. Kristina Sandbergs böcker om Maj är också en favorit. Annars måste jag erkänna att jag inte har så bra koll på historiska romaner just nu …

Kram på er!

En reaktion på ”Bokbloggsjerka: Tidningar och historiska romaner

Lämna en kommentar