Blogg100 #21 & Bokbloggsjerka: Pjäsen

Det är fredag, det är helg och det är bokbloggsjerka! Annika frågar den här gången följande:

20140321-104841.jpg Har du sett någon pjäs eller liknande som du av en eller annan anledning tvingades att se men som du absolut inte gillade?
Om du vill får du vända på frågan för att i stället berätta om en pjäs eller liknande som alla bara MÅSTE se.

Ah, konsten, den underbara konsten. Tekniskt sett är opera en pjäs, man råkar bara sjunga allt som sägs. Jag såg opera så sent som i går kväll! Jag såg Le Grand Macabre, en surrealistisk opera av Ligety, på Köpenhamnsoperan. Underbar föreställning!

Jag ser inte så mycket teater, varför vet jag inte. Kanske är jag för insnöad på opera, jag tycker att det saknas något när det inte finns musik med. Så vilken tur för mig att många av de största pjäserna har blivit tonsatta! Romeo & Juliet, Otello, mfl. Jag har inte tvingats se en pjäs (jag har alltid gillat utflykterna i skolan när man tvingades iväg för att se på teater) och har heller aldrig ogillat en pjäs/opera, däremot kan uppsättningen vara totalt värdelös. Men då handlar det oftast om något av de följande:

1. Vilka som framför den
2. Regin
3. Kostym/smink/scenografi/ljus = det rent visuella.

Många vackra föreställningar (sångtekniskt vackra) kan förstöras av punkt 2 eller 3, eller båda. En visuellt vacker föreställning (punkt 3) kan förstöras av att punkt 1 eller 2 brister.

Jag tycker att alla borde ta sig en tur till teatern/operan och se en uppsättning av en pjäs/opera/balett. Det är underbara konstformer men alla uppsättningar passar inte alla. Hitta en som verkar intressant och läs på innan alternativt köp ett program. Lyssna på musiken/läs texten innan. Om du känner igen något av det du ska lyssna på blir du gladare och mer vänligt inställd till det hela. De flesta känner nog till Nattens drottning ur Mozarts Trollflöjten. 🙂

Så nu bjuder jag på en bild från föreställningen jag hållet på med just nu. I morse (09:40) blev jag sminkad så här:

20140321-110836.jpg

Jag har inte det chockrosa läppstiftet, lösögonfransarna eller kostymen (korsett, lång kjol med tusen underkjolar och platåsandalerna på 12 cm) på mig, men det är en cool sminkning! 😀 Den ska dock sitta på till kl 18 i kväll…

God helg på er!

18 reaktioner på ”Blogg100 #21 & Bokbloggsjerka: Pjäsen

    • Sara Swietlicki skriver:

      Gör det! Om du är ovan vid opera, börja med typ Carmen, Trollflöjten, La Traviata eller La Boheme.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Den stora skillnaden mellan operett och opera är ju att all dialog är talad i operett. Lite som musikal. 🙂 Trollflöjten (som är ett Singspiel) är som en operett (där är våldsamt mycket dialog och text) men räknas som en opera. 🙂
      Och de fina kostymerna/sminkningarna går igen i alla uppsättningar. 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Belysningschef? Coolt! Var det i Stockholm, eller?
      Just ljus kan göra så stor skillnad på en scen. Sjunger man en sorglig aria ska scenen nog inte bada i neonrosa ljus… 😉
      Se en opera, vetja! Man kan aldrig få för mycket av det! 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Svår och snobbig är opera bara om besökaren har valt ”fel” opera. Om man inte är van vid opera ska man nog inte se Wagner första gången, utan börja med Carmen, eller någon av Mozart-operorna. Sen finns det ju de personer som aldrig kommer att gilla det eller förstå skönheten bakom det. Smaken är som baken men jag tycker synd om de människor som inte uppskattar de många år av hårt arbete som ligger bakom en operaföreställning (för alla inblandade).

  1. Monika skriver:

    När jag bodde i Göteborg tog jag ganska ofta med mig mamma på kulturella upplevelser, som revy, opera, balett… Nu bor vi 25 mil ifrån varandra, sambon skulle jag få släpa bunden och kopplad och ensam vill jag inte gå.

    • Sara Swietlicki skriver:

      SVT sänder ju mycket opera på lördagskvällarna. Det är inte optimalt, men titta på opera på tv/dator/surfplatta! Du kan titta, sambon kan se något annat eller försöka titta också. Det är föreställningar i toppklass som sänds, kanske finns där något som lockar? 🙂

  2. Skriva läsa leva skriver:

    Opera och operetter har jag sett några, men tyvärr tycker jag regi och det visuella pajat en del där… Fast Faust var lyckad på alla tre punkterna och min bästa operaupplevelse 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Det är otroligt hur regi och det visuella kan totalt krascha en föreställning … Å andra sidan, ibland minns man en föreställning enbart på grund av iscensättningen. Jag såg Aïda i Hamburg för några år sen. Jag minns inget utom att hela sista akten utspelade sig i vad som skulle föreställa en grav, med sluttande väggar och de hade byggt upp scenen så att den blev fysiskt mindre ju längre bak på scen som sångarna kom. Det skapade en snygg illusion och jag hade nog gillat föreställningen mer om jag inte hade undrat mig över projektionerna av gigantiska myror på väggarna … Läste i programmet och blev inte klokare på det. Myrorna fanns där genom hela föreställningen. Resten av föreställningen utspelade sig för övrigt i en stor säng mitt på scen. Mycket underligt. 😛

  3. Freja skriver:

    Vilken häftig sminkning! Jag är ingen teatermänniska och har aldrig varit på vare sig musikal eller opera IRL. De få gånger jag gått på teater har i alla fall varit positiva upplevelser!

Lämna en kommentar