En smakebit på søndag: Våroffer

Idag skiner solen, precis som den gjorde igår. Det får bli en promenad och en stund på balkongen senare, för det ska bli 12-13 grader idag och då blir det perfekt med en kopp eftermiddagskaffe i solen.

Jag läser, läser och läser. I och med att jag inte jobbar, inte kan träffa familjen (riskgrupper) och sambon jobbar som vanligt blir det väldigt mycket lästid. Funderar på att omdirigera lite av läsningen till skrivande, kanske. Får se om lusten kickar in.

Jag läser mycket deckare just nu, bland annat Jussi Adler-Olsens serie Avdelning Q. Har nyss börjat på bok 6 nu, Den gränslöse. Så snart Danmark öppnar gränserna igen ska jag åka till Köpenhamn!

img_1824En smakebit på søndag anordnas idag av Betrakninger – tanker om bøker. Där kan du lämna länk till din egen smakbit och hitta länkar till andras smakbitar. Enda regeln är inga spoilers.

Veckans smakbit kommer från den nyss utgivna fjärde delen i Årstidskvartetten, Våroffer, av Anders de la Motte. Läs mer om den via länken på Adlibris.

Smakbiten är hämtad ur prologen:

19 maj 1986

Så fort Lille-Stefan körde in i träsket började han tänka på den döda flickan. Det var omöjligt att inte göra det. Viskleken, som satt igång redan under morgonen den första maj, hade under de senaste veckorna hunnit gå flera varv genom trakten. Fyllt hans huvud med fasansfulla bilder som inte gick att värja sig mot.

Våroffer

Hoppas ni får en trevlig söndag och att ni kan njuta av det vackra vädret!

15 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Våroffer

  1. bokdamen skriver:

    Härligt när det flyter på med läsningen. Fokus saknas lite hos mig ibland. Skrivande låter spännande. Inte läst den här författaren. Tack för smakbiten!

  2. paulamerio skriver:

    Jag är så fascinerad över alla som läser mycket deckare, hur håller ni isär dem? Man avslutar en bok och vips sätter igång med nästa, jag tror inte jag skulle fixa det. Men lite schizofren är jag ändå, för jag har ju alltid tre böcker på g samtidigt, men då är de väldigt olika varandra. Tack för smakbit som låter läskig. Trevlig söndagskväll

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tja, nu läser jag inte så många deckare om året att jag kan svara på den frågan … men oftast har ju varje bok något som tydligt skiljer den från andra, så oftast är det inte några problem.
      Jag har också ofta 2-3 olika böcker på gång samtidigt, just nu råkar bara 2 av dem vara deckare 😅

    • Sara Swietlicki skriver:

      Böckerna har faktiskt inget med varandra att göra, såvitt jag förstår, så det behövs inte! Jag har inte läst dem i ordning, de har varit lika bra för det 😊

  3. Cinnamon skriver:

    Jag har inte lä’st någon i den ”serien”. Visst är de fristående? tack för smakbiten!

    Förstår att du läser mycket när du inte kan jobba. Det låter intressant med en eventuell omriktning till eget skrivande. Lycka till!
    Själv jobbar jag

    • Sara Swietlicki skriver:

      De är fristående, mycket riktigt. Och bra! Rekommenderas.

      Ja, det blir onekligen en del böcker … Jag skrev mycket för ett par år sen, men sen har det helt försvunnit. Vad jobbar du med?

  4. Pirjo Saloniemi skriver:

    Den boken finns i min läshög så den kommer jag att läsa så småningom. Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar