En smakebit på søndag: Lord of Shadows

Denna söndag har jag mest suttit i soffan och tittat på alpint, eller läst. Inför morgondagens 75-årsdag av förintelselägret Auschwitz Birkenaus befrielse har jag plöjt boken Jag stannade kvar i Auschwitz: en läkares vittnesmål av Eddy de Wind. Det är kanske den enda bok som har skrivits i lägret (och som finns kvar). Den handlar om läkaren Hans och hans fru som hamnar i förintelselägret, och som båda två överlever. Det är sin egen historia som de Wind skriver om. Ett fantastiskt tidsdokument, om än fruktansvärt.

Sedan har jag lyssnat på tredje delen av Doggerland-serien, Mellan djävulen och havet av Maria Adolfsson. Den har precis släppts i butik, och är minst lika bra som de två första delarna i serien! Väldigt spännande.

img_0956En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker. Där kan du hitta länk till andras smakbitar och lämna länk till din egen. Enda regeln är inga spoilers.

Dagens smakbit kommer från andra boken i fantasy-serien The Dark Artifices av Cassandra Clare, Lord of Shadows.

Kit had only recently found out what a flail was, and now there was a rack of them hanging over his head, shiny and sharp and deadly.

Hoppas att ni har en trevlig söndag! Själv säger jag grattis till min lillebror, som fyller 25 år idag!

9 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Lord of Shadows

Lämna en kommentar