En smakebit på søndag: Jurtjyrkogården

Det är allhelgonahelgen, och jag har firat in november med buller och bång. I fredags firade vi sambons 30-årsdag i efterskott med god middag och teater i Lund. Hade en otroligt trevlig kväll!

Sedan har det varit solistjobb för hela slanten: Brahms Ein Deutsches Requiem. Fantastisk musik och Malmö Akademiska kör och orkester gjorde sitt med bravur. Föräldrarna bjöd på middag efter eftermiddagens konsert, så nu har jag äntligen krupit upp i soffan i myskläder, med te och en god bok.

Jag slalomläser för tillfället tre böcker: Anna Karenina av Lev Tolstoj, Vänförfrågan av Laura Marshall och Jurtjyrkogården av Stephen King. Det går rätt bra att slalomläsa, blir inte alltför förvirrad. Men det blir den sistnämnda som dagens smakbit kommer ifrån.

img_1824En smakebit på søndag anordnas idag av Betraktninger – tanker om bøker. Där kan du hitta andras smakbitar och lämna länk till din egen.

Från Adlibris: Det är vägen. Den tar kål på en hel del djur. Mest hundar och katter, men det är inte allt. Läkaren Louis Creed flyttar med sin familj till den lilla staden Ludlow i Maine. Det nya huset är fantastiskt; naturen är underbar och grannarna vänliga. Men i utkanten av idyllen lurar farorna. Det är något mystiskt med den gamla djurkyrkogården där traktens barn begraver sina husdjur. Bortom den ligger också en annan begravningsplats – på marker där uråldriga förbannelser slumrar … Jurtjyrkogården

Jag har inte läst så mycket av Stephen King innan. Jag läste Det förra hösten, men annars har det inte blivit någon av hans klassiker, så som Varslet, JurtjyrkogårdenDoktor Sömn eller Den gröna milen. Därför passade jag på att välja Jurtjyrkogården från 1983 när jag skulle läsa en bok som blir film under 2019. Jag gillar egentligen inte skräck, varken i bok- eller filmformat, men tänkte att jag gillade ju faktiskt Det, så jag fick ge Jurtjyrkogården en chans. Har ungefär kommit 1/3 och nu börjar det bli lite läskigt …

Smakbiten kommer från kapitel 22:

Det var telefonen i sovrummet som väckte honom. Han famlade efter den och försökte ta sig samman, desorienterad av att det nästan var mörkt ute. Han kunde höra vindens vinande runt husets hörn och värmepannans svaga, hesa muttrande.

Hoppas att ni har haft en trevlig allhelgonahelg! ❤

7 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Jurtjyrkogården

  1. astridterese skriver:

    Dette er en bok jeg liker virkelig godt. Stephen King er en av mine favorittforfattere. Han skriver så mye at det ikke er lett å få lest alt han skriver. Men jeg gjør et forsøk 🙂
    Ha en riktig fin mandag!

  2. Sara Pepparkaka skriver:

    Jag läste Jurtjyrkogården på den tiden då jag i princip läste allt som Stephen King skrev. Men det var länge sen och jag har inte alls läst honom de senaste 15 åren ungefär.

  3. paulamerio skriver:

    För 30-40 ¨år sen läste jag allt av Stephen King, bland annat denna. Sen har jag knappt rört skräckgenren…förrän nu! Nu läser jag gärna skräck och dystopier som oftast är detsamma som skräck, både som romaner och i novellform.
    Tack för smakbit, ha en fin vecka

Lämna en kommentar