Bokbloggsjerka: Vilka moderna böcker blir klassiker?

Glad 1 maj, allihop! Jag hoppas att ni har en skön ledighet, eller om ni är som jag och ni jobbar i långhelgen, upp med hakan. Det står ju MAJ i kalendern nu! 🙂 (Men vädret verkar inte ha sett dagens datum, för vi hade aprilväder i Köpenhamn i dag … regn och sol om vartannat!)

Det är alltså dags för bokbloggsjerka igen. Annika skriver:

bokblogsjerkaSpin-offen på förra veckans fråga kommer från Robert: Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Det där är en riktigt svår fråga och jag har tjuvkikat på andras svar hela dagen, men inte blev jag mer klok för det. Jag är enig med många om att Harry Potter-serien kommer att räknas som en klassiker om hundra år (och om den inte gör det tycker jag synd om folk!). Men sen är det ju riktigt svårt.

(Räknas Roald Dahl redan in som klassiker? Och Astrid Lindgren? Om de inte gör det är ju båda författarna självklara val! Men de räknas väl redan som klassiker.)

Om Harry Potter får stå för barn&ungdomslitteraturen, får väl Donna Tartt stå för en del av klassikerna i skönlitteraturen. I poesin Tomas Tranströmer (eftersom min favorit Karin Boye redan är en klassiker). I deckarvärlden … Elizabeth George? Vet inte, läser inte så mycket deckare nu för tiden. Misstänker att Dan Brown kan kamma hem titeln inom thrillers (ve och fasa!). Önskar lite att Hilary Mantel blir en klassiker inom historiska romaner. Terry Pratchett inom fantasy.

Eller blir det någon av alla de talangfulla författare som just nu debuterar i Sverige, eller ger ut bok 2-5? Vem vet! Vem tror ni författar klassikerna?

#blogg100 inlägg 62

4 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: Vilka moderna böcker blir klassiker?

  1. Monika skriver:

    Harry Potter tror jag benhårt på, annars är det precis som du säger synd om framtiden. Donna Tartt har jag inte läst. Än. Inte heller Terry Pratchett. Elizabeth George? Det hoppas jag verkligen inte 🙂

  2. Åsa C skriver:

    Många bra förslag! Läser med stort nöje Elizabeth George böcker, men som framtida klassiker om hundra år tror jag inte riktigt på. Donna Tartt får jag nog lov att ge en andra chans för att tro på, men Tomas Tranströmer – absolut! 🙂

Lämna en kommentar