Blogg100 #5: Storlek 44 = plus size?

Tillhör du gruppen av lyckliga människor som kan handla kläder online? I så fall, grattis! Det innebär att du inte behöver oroa dig när du köper kläder, inte mer än att skjortan du köper råkar vara sydd fel på ett ställe eller att de har råkat packa fel storlek.

Jag vågar aldrig köpa kläder online. Jag kan inte köpa något som jag inte har provat.  En av anledningarna till att jag inte köper kläder online är att storlekarna går bara upp till 44. Eller L. Ibland till XL, men när det handlar om Topshop eller BikBok är XL mer som en M. Många gånger borde det gå att köpa ett plagg ur pluskollektionen, men risken är då att jag i stället för en lösare maxiklänning får ett skruvstäd till linne som kasar upp hela tiden. Bättre att då ta förnedringen i omklädningsrummen.

Jag hatar klädaffärer. Ofta tittar jag på deras hemsidor och ser något jag tycker verkar intressant. Då tvingar jag mig in i en fysisk affär och tittar. Oftast går jag därifrån igen ganska snabbt, utan att ens ha genomlidit proceduren i omklädningsrummet. Eftersom det inte ens fanns något som var värt att prova.

För något år sen ändrade Lindex i sina storlekar. Det som tidigare hade varit standardsortimentet (XS-XL, 34-46, 44-54) blev plötsligt omdöpt. Det blev XS-L, 34-44, 44-54. De ”vanliga” storlekarna slutar alltså på storlek 44. De som står och vacklar mellan storlekarna 44/46 kunde plötsligt bli förpassade till storlek 44 och uppåt. Jeans gick från 34-46 till tumstorlekar, där största är 34/32. På pluskollektionen blev kläderna tråkigare, tråkigare och mer och mer som tält. Varför stoppar den ”vanliga” kollektionen på storlek 44? Varför är det inte samma kollektion hela vägen? Och varför – vid Gud, varför?! – säljer några affärer kläder i XL som egentligen har samma storlek som en M? Är detta en tidsfråga? Jag har plockat fram gamla kläder (från 2001) och då kan jag ha två storlekar mindre än vad jag har i dag, ibland tre storlekar mindre. Har kläderna krympt i takt med att vi blir större? Eller vad är det frågan om?

När jag först uppmärksammade #hmriot för en tid sen var det för att H&M hade gått ut med sin nya pluskollektion. Kollektionen var trist, men det hör inte hit. Modellen som visade kläderna kan inte ha varit mer än en storlek 40. Är vi tillbaka i skamhörnan? Varför kan inte H&M ha sexiga kvinnor i de större storlekarna till att visa pluskollektionen? Är vi så fula att vi inte ens kan visas på bild? Eller tror ni att kläderna inte säljer om plus size kvinnor står som modell?

Skäms på er, H&M. Alla kvinnor är sexiga, oavsett storlek. Oavsett form. Om ni, som är en gigantisk koncern, inte inser det – då är ni illa ute. Det är sånt här man förlorar kunder på. Det och en supertråkig kollektion …

Lämna en kommentar