När orken tryter

I fredags skrev jag om hur det enda jag orkade var att se skräp-tv och läsa. Det blev lite liknande resten av helgen, förutom att jag var tvungen att jobba lördag kväll och söndag eftermiddag. Jag läste ut Flora Banks förlorade minne av Emily Barr och var besviken, måste jag erkänna. Läser just nu Höstdåd av Anders de la Motte och är positivt överraskad. Det kan nog bli fler böcker av honom i framtiden.

Och vad var det som jag inte fick gjort i fredags som jag kan göra nu? Laga hål i ett linne, tvätta två tvättar. Slänga lite papper (som fortfarande ligger överallt i lägenheten). Bära upp lite grejer på vinden. Det kommer att gå hur bra som helst – när jag väl kommer igång.

Har funderat lite i helgen. Jag vet precis vad som håller på att hända. Jobbet, eller snarare stressen över två auditioner, håller på att ta knäcken på mig just nu efter en lång period av extremt mycket att göra. Jag jobbar kvällar och helger, ibland dagstid och kväll samma dag. Kalendern är så full att den svämmar över. Allting tycks hända i november i år. Jag struntade i NaNoWriMo – ärligt talat så fick blotta tanken på att skriva mig att vilja gråta, så jag tog ett snabbt beslut att det inte är något för mig i år. En annan gång, en annan idé. Kanske är NaNoWriMo inte något för mig längre.

Igår var jag så trött att när låset till ett armband gick sönder höll jag på att börja gråta. Det sitter i kroppen, jag stressar för mycket. Hjärnan orkar bara med att läsa och släpa sig igenom föreställningar som vi gjort flera gånger redan. Att lära nytt just nu är så segt. Kroppen vill inte.

Jag vet att jag borde stressa mindre. Träna mer. Men just nu tänker jag att jag tar en dag i taget resten av månaden. Känner efter och agerar därefter. Kanske blir det bättre. Sen är det december och i december lugnar allt ner sig markant. Då ska jag planera nya projekt i lugn och ro och bara njuta av julledigheten.

Och under tiden fortsätter jag att läsa och se på skräp-tv. Två av några få sätt som får kroppen att lugna ner sig lite.

Kommentera

