En smakebit på søndag: Jag utan dig

Ah, vintertid! Kom ni ihåg att ställa tillbaka klockorna i natt? Jag gick runt före sängdags och ställde tillbaka alla manuella klockor, så att jag inte skulle bli totalt förvirrad imorse. Jag är verkligen ingen morgonmänniska och före kl 10 har min hjärna inte helt vaknat … På tal om det är klockan bara 11:30 men det känns som om det vore eftermiddag. Tänkte pyssla lite och sen ta en sväng inom mina föräldrar, klappa katt. Det är kallt och blåsigt ute, så en kopp kaffe på till ljudboken i stereon känns ganska trevligt. Tänkte vara världens tråkigaste människa och bära in min gamla tv (och numera förpassad till vinden) in i sovrummet så att man kan se Netflix i sängen nu när vädret blir tråkigare. Tycker egentligen inte om att ha en tv i sovrummet, men ibland vill man ju bara se på film i sängen på kvällarna, inte sant?

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199Men först blir det en smakbit! En smakebit på søndag drivs av norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och där kan du lämna länk till egen blogg eller hitta länkar till andras smakbitar. Enda regeln är inga spoilers!

Jag håller på att lyssna klart på Ninni Schulmans Flickan med snö i håret, som är så rasande spännande. Svårt att lämna smakbit på en ljudbok, dock, så jag hoppar över det. Likaså håller jag på att läsa Det flammande korset av Diana Gabaldon, men där är spoilerrisken så hög att det skippar vi också. Därför kommer smakbiten från Kelly Rimmers Jag utan dig, som jag har hållit på att läsa hela månaden men aldrig tycks komma igenom. Omslaget är ju så fint!Jag utan dig (inbunden)

Från Bokus: Callum arbetar på en stor PR-byrå i Sydney och tar varje dag färjan hem till förorten Manly. En dag på färjan kommer han av en slump i samtal med Lilah, som är en engagerad jurist och miljökämpe, och detta första möte utvecklar sig snabbt till en stormig förälskelse. Ingen av dem tror egentligen på kärlek vid första ögonkastet, men de klickar helt enkelt med varandra.
Lilah försöker först kämpa emot med alla medel. Hon hittar på den ena ursäkten efter den andra för att inte låta känslorna ta över, men till sist ger hon upp och låter sig översköljas av kärleken. Allt ser ljust ut, och deras förhållande blir allt starkare. Men så kommer den dag då Lilah inte längre kan ignorera de sjukdomstecken som hon fruktat och hållit hemliga för Callum …

Smakbiten kommer från kapitel 8, sida 127:

Lilah

30 september

Samma dag som Haruto dog satt jag här på balkongen och skrev dagbok, precis som nu. Det var då jag bestämde mig för att börja odla i krukor på balkongen och dessutom lovade jag mig två saker till.

Det ena var att jag skulle sluta med affärsrätt och i stället ta över Harutos livsverk och försöka göra något gott för planeten.

/…/ Mitt andra löfte hade mer med mig själv att göra än med Haruto. När jag satt där på balkongen med en flaska av Nancys fruktvin, grät jag mig igenom en hel låda med servetter och svor att aldrig låta en annan människa bygga upp sin framtid kring mig.

Jag har som sagt läst den här boken sedan början av oktober, men kan inte riktigt komma igenom den. Den verkar vara jättepopulär på både bokbloggar och på Instagram, men jag fattar det inte. Jag älskade Jojo Moyes Livet efter dig och Jag utan dig sägs vara ”ett måste” för alla som tyckte om Moyes och dessutom David Nicholls En dag. Den sistnämnda har jag i bokhyllan men aldrig läst. Ärligt talat vet jag inte riktigt varför jag inte kan komma igenom de 300 sidorna, har kommit en tredjedel och imorgon lämnar jag tillbaka den till biblioteket. Får se om jag har hunnit läsa ut den då …

Trevlig helg (och jag hoppas att det blåser lite mindre där ni är än vad det gör just nu i Skåne)!

12 thoughts on “En smakebit på søndag: Jag utan dig

    • Sara Swietlicki skriver:

      Precis! Jämförelser som inte stämmer är så irriterande!

      Dock var boken helt okej, läste ut den igår. Det kom några tårar på slutet.

    • Sara Swietlicki skriver:

      I Skåne har det både blåst och regnat. Idag har det lugnat ner sig lite, men det är bara 4 grader ute! Brrr!

  1. astridterese skriver:

    Jeg har ikke brukt å se Tv på soverommet, men etter å hatt flere ferier på et hotellrom i Hellas, med TV, ser jeg at jeg liker det og. I det siste har jeg ikke vært helt frisk og da tar jeg med meg ipaden på soverommet. Der ser jeg serier på Netflix, og det funker helt fint 🙂
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag kommer nog inte att se så mycket på tv i sovrummet, men möjligheten är alltid trevlig. 🙂 Och god bedring!

  2. Monika skriver:

    Är lite nyfiken på denna, men har en känsla av att det inte alls är min typ av bok. Vilket ju är svårt att veta innan man har läst 🙂

Kommentera

