Bilbo – en hobbits äventyr (bok vs film)

Ett projekt under 2017 har varit att läsa fler klassiker. Jag läser förvånansvärt få klassiker, och många av dem läser jag pga jobbet. Därför tog jag mig ett litet projekt såhär i slutet av året, att läsa Bilbo och de tre Sagan om ringen-böckerna, en för varje månad som är kvar. Eftersom jag har sett filmerna men inte läst alla fyra böckerna, tänker jag läsa boken och sen se filmen som hör till.

Eller i just Bilbos fall, alla tre filmerna. Hur man lyckas göra nästan 9 timmars film på en bok på knappt 300 sidor är beyond me. Hardcore LotR-fans var väldigt irriterade över att Bilbo delades upp i tre filmer, samt att vissa detaljer ändrades. Att karaktärer dök upp i filmerna men inte i boken osv.

Jag har nu läst boken (i Britt G. Hallqvists översättning, läste ut den idag), och därför ser jag i skrivande stund den första filmen, The Hobbit: An Unexpected Journey från 2012 på dvd. Den är i runda slängar 2 1/2 timme lång. Ska bli spännande att se vilka skillnaderna är. Än så länge har det väl inte varit några större, men det är roligt att se hur vissa av namnen är olika i översättningen vs film.

Ärligt talat är väl boken lite långsam här och där. Med tanke på att den är utgiven 1937 är den lite äldre i berättarsättet, vilket påverkar läsningen. Det tog ändå några dagar att läsa den, så vi får se hur lång tid det tar att läsa Sagan om Ringen-böckerna i oktober-december.

Här är några av de stora skillnaderna (och några små) samt några funderingar:

  • Bilbo ger sig själv iväg från sitt hus för att sluta upp med dvärgarna, istället för att Gandalf kommer och kör iväg honom för att möta dem. Vittnar om en äventyrslust.
  • Orcher? Man möter inte en enda orch i boken, speciellt inte en som kallas för Azog Smutsaren och som vill ha ihjäl Thorin Ekensköld, och som rider på vargar
  • Radagast Brun (en av de fem trollkarlarna) nämns i boken men i filmen spelar han en större roll. Kan också vara att man valt att plocka fram karaktären istället för att bara ha att Gandalf säger ”Radagast skickade ett meddelande”)
  • Vattnadal. Lite osäker, men kan inte minnas att dvärgarna träffar Elrond i boken? De sitter i alla fall inte till en stor middag, vad jag kan minnas.
  • Galadriel och Saruman Vit gör ett litet gästframträdande tillsammans med Elrond. Många av de nya sakerna rör Gandalf och kan därför tillskrivas de få ställen i boken där Gandalf ger sig av från den övriga gruppen för att ”sköta några ärenden” som han uttrycker det. Jag vet inte om det är för att ”fylla ut” tiden eller för att skapa lite oro inför de kommande filmerna.
  • Vättarna och vättarnas kung dyker upp efter mycket om och men. Det där med orcherna tar lite grand överhanden …
  • Stenjättarna tycker jag mig heller inte minnas i boken. Vargar, däremot.
  • Gollums gissningslek med Bilbo i grottorna är en ganska spännande scen. Gåtorna följer boken.
  • Örnarna räddar dvärgarna från Azog och hans orcher på vargar, men i boken är det väl Beorn som räddar dvärgarna undan vargar?

Sen finns det några roliga småsaker. Typ Bilbos glömda näsdukar (för vilken respektabel hobbit går hemifrån utan minst en näsduk i fickan?) och scenen med trollen (varav ett heter Bert och tydligen är bra på matlagning enligt han själv).

Det jag tycker är störigt är att man har valt att lägga in en helt ny storyline, hela det här med orchen Azog Smutsaren. Han nämns inte i boken, så frågan är om det är tänkt att fylla ut hålen mellan bokens riktiga händelser eller om det är ett sätt att hålla publiken fast i i 2 1/2 timme.

Får fortsätta att se de andra två filmerna de kommande dagarna medan jag har boken i gott minne!

2 thoughts on “Bilbo – en hobbits äventyr (bok vs film)

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tror att jag tänker på det mer nu eftersom jag nyss läst boken. Första gången jag såg filmerna reagerade jag nästan inte alls.

Kommentera

