Ett litet liv (varning för spoilers!)

Läste nyss ut Ett litet liv av Hanya Yanagihara och är, ärligt talat, lite lätt vimmelkantig av upplevelsen. Lite smått illamående också, efter att ha läst nästan hela boken på fem dagar. Det är en mäktig läsupplevelse, men den borde ha en stor varningsflagga på omslaget.

Det blir ingen recension, det här, för jag vet inte var jag skulle börja ens. Mitt hjärta brister gång på gång – för Jude, för Willem, för Andy, Harold och JB. 💔

I slutändan vill jag inte vara utan den här läsupplevelsen. Den kan mycket väl vara den starkaste på hela året.

Nu är jag klar med de nominerade till Årets bok, med sex dagar kvar till deadline. Det har tagit lång tid (maj -augusti) men så många spännande böcker jag har fått läsa och upptäcka. På bokmässan i Göteborg berättas vem som vunnit.

Jag velar lite fram och tillbaka – vilken bok har jag tyckt mest om? Det står nog mellan Ett litet liv och Björnstad av Fredrik Backman. Tur att jag har några dagar till på mig att bestämma mig!

VARNING FÖR SPOILERS!!!

Varför mitt hjärta brister gång på gång?

För Jude, för att han inte kan älska sig själv ens för en sekund. För att han skadar sig, för att han hela tiden tänker så äckligt destruktiva tankar om sig själv. För att han försöka avsluta sitt liv och sättet som han till slut gör det på. På sättet han får och sedan, brutalt, mister Willem.

För Willem, som inte gör annat än älskar Jude, som vän, som partner. Som får ta del av alla dessa destruktiva tankar, som kämpar, som står maktlös. Men som ändå fortsätter kämpa till den dag han dör.

För Andy, Harold och JB – för att de försöker, desperat, och till slut misslyckas.


Nu ska jag gå vidare till en ny bok. Kanske en chicklit eller något. Behöver rensa huvudet lite, känner jag!

Ett litet liv var bok 92 i min Goodreads-utmaning för 2017. Målet var att nå 100 innan 1 september, men det känns lite tufft med tanke på att vi är halvvägs in i augusti. Vi får se, kanske hittar jag lättlästa böcker som bara svischar förbi! 😎

Kommentera

