Läser just nu

Läste igår kväll ut Lykttändaren av Pontus Ljunghill, en av de tolv nominerade böckerna till Årets Bok 2017. Det var den tionde boken jag läste och definitivt inte min favorit. En långsam, lite trög historia vars slut kändes en smula krystat. Däremot gillade jag verkligen bilden av Stockholm år 1923, det var väldigt snyggt invävt i hela berättelsen. Mängden research som har gått in i den här historiska deckaren, alltså!

För att läsa bok 80 snabbt plockade jag fram Vägen till Sugar Maple Inn av Louise Miller ur bokhyllan, en bok som har varit hyllvärmare ett tag. Den var knappt 300 sidor och gick i ett nafs. En mysig feelgood-berättelse som gav mig en överväldigande lust att baka äppelpaj!

Idag påbörjar jag Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Vilket monster till tegelsten, 732 sidor! Dessutom läser jag den som e-bok, så den här kommer nog kännas oändlig … men är den lika bra som alla säger spelar det ju ingen roll! Däremot kommer jag nog inte att sträckläsa den utan slalomläsa, så att jag kan rensa huvudet lite då och då.

Dagen spenderas med städning, packning och läsning. Snart dags för lite semester, ska bli så skönt!

Vad läser ni just nu?

Kommentera

