Helgfrågan: Årets bok 2017

Jag är officiellt på semester! Ska skriva under och skicka in ett kontrakt via mail, men annars har jag nu sex veckors semester framför mig. Planen är att njuta av ledigheten, läsa, skriva, träna, öva och bara umgås med nära och kära. 🙂

Passerade nyss 70 lästa böcker för i år. Min Goodreads Reading Challenge går ovanligt bra i år! Läste ut The Upside of Unrequited av Becky Albertalli, en skön ungdomsbok om obesvarad kärlek. Söt, men inte lika bra som Albertallis första bok, Simon vs the Homo Sapiens Agenda. Helt klart läsvärd ändå! Och den var med på min 3×3-lista för 2017, så alltid trevligt att kunna bocka av en punkt.

Jag läser inte bara ungdomsböcker, utan mycket annat också. Bland annat håller jag på att läsa mig igenom listan över nominerade böcker till Årets bok. Så då passar det ju bra med Helgfrågan från Mias bokhörna!

fotoflexer_photo4
Jag har sett att många läser Året bok 2017. Har ni läst någon av böckerna? 
Bonusfråga: Gillar ni lästutmaningar? OM JA: Häng med på midsommarutmaningen.
Jag har mycket riktigt läst någon av böckerna, närmare bestämt är jag inne på min nionde av de tolv nominerade böckerna. Har tänkt läsa dem alla för att få ett hum om vilken bok jag tycker är bäst, sedan spelar det inte så stor roll för mig vem som vinner. Det är ett roligt sätt att hitta nya författare och nya böcker, så jag kanske gör om den här ”utmaningen” nästa år.
Här ser ni böckerna (och vilka jag har läst):

  • Glöm mig av Alex Schulman (Bookmark förlag)
  • Flickorna av Emma Cline (Natur & Kultur)
  • Andras vänner av Liane Moriarty (Albert Bonniers förlag)
  • Törst av Jo Nesbø (Albert Bonniers förlag)
  • Italienska nätter av Katherine Webb (Historiska Media)
  • Vargarnas tid av Elisabet Nemert (Bokförlaget Forum)
  • Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld (Wahlström & Widstrand)
  • Lykttändaren av Pontus Ljunghill (Wahlström & Widstrand)
  • Björnstad av Fredrik Backman (Piratförlaget)
  • Hennes nya namn av Elena Ferrante (Norstedts)
  • Störst av allt av Malin Persson Giolito (Wahlström & Widstrand)
  • Ett litet liv av Hanya Yanagihara (Albert Bonniers förlag)

Håller just nu på att läsa Flickorna, och sedan får vi se vilken jag fortsätter med. Nu när det är semester kan jag ju läsa nästan när jag vill! #lyxliv #semester #sommarlov

Och bonusfrågan: eh, ja, jag gillar utmaningar. Har dock lite svårt för dem där man ska läsa så många sidor som möjligt på kort tid, för jag känner mig alltid så stressad. Men det hade varit kul att göra midsommarutmaningen, om inte annat för att boosta antalet lästa sidor i juni månad.

Hoppas att ni får en trevlig fredag!

11 thoughts on “Helgfrågan: Årets bok 2017

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack! Själv överraskad över att jag hunnit med så många, det trodde jag inte. Vilken har du läst? 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, semestern kom verkligen i rätt tid för mig! 🙂 Nu ska jag bara hinna läsa resten av böckerna också!

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det var minsann duktigt! jag har inte den ambitionen men har i alla fall läst Giolito och påbörja Yanagihara. Flickorna ska jag läsa, tror jag och evt Björnstad. midsommarhelgen ingen bra lästid för mig

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack! Man ska ju bara läsa dem som verkar bra, men jag tycker att alla har varit ok hitintills. 🙂

Kommentera

