Läsuppdatering

Man läser ju helt klart olika mycket under olika veckor. Den här veckan har jag nog hunnit läsa mer än de två föregående tillsammans! Hade gärna läst när jag tränar, men ljudböcker funkar inte under träning så jag får väl fokusera på en sak i taget! 😂

Jag har precis läst Harry Martinsons Aniara: en revy om människan i tid och rum från 1956. Det är för jobbet, den har premiär på Malmö Opera i maj och det hör (för mig) till instuderingsprocessen att läsa verket bakom operan, om möjligt. Intressant om än en smula deprimerande läsning, eftersom det handlar om hur människan tvingas lämna jorden på grund av strålningsskador och sedan hamnar ur kurs när de är på väg till sitt nya hem. Med tanke på Trumps klimatpolitik känns Aniara mer aktuell än tidigare … 

Har precis läst ur Drömgångare (The Bone Season #1) av Samantha Shannon. Den började väldigt trögt med alldeles för mycket information, och även om informationen fortsatte boken ut blev den nödvändig för att förstå vad som hände. Slutet var halvt väntat och halvt oväntat. Blir spännande att läsa fortsättningen på serien.

Nu står jag och vet inte riktigt vad jag ska läsa … antagligen blir det Where’d you go, Bernadette? av Maria Semple. 

Har också börjar fundera på vad läsningen blir i påskveckan. Kanske lite påskekrim? 

Trevlig torsdag, allihop! 

Kommentera

