Måndagsro och Aftonland

Mina måndagar är nästan alltid min veckovila, alltså den enda dag i veckan då jag vet att jag är ledig. Så klart innebär det att jag planerar in en massa annat, som tvätt, att lämna tillbaka böcker på biblioteket, handla in och ev göra matlådor osv. Källsortera. Städa om det inte har gjort under veckan som gått. Ni vet, allt sånt som man inte alltid hinner med under veckan om man har underliga arbetstider. Eller har världens ljudligaste tvättmaskin.

Idag ska jag hinna med allt ovan, men framför allt är idag en dag då jag läser, lyssnar på musik och slötittar lite på tv. Läser lite bloggar. Har snart läst ut Aftonland av Therese Bohman, så jag ska lämna tillbaka den tillsammans med några andra böcker och hämta ut två reserverade. Bland annat Ordbrodösen av Anna Arvidsson. Snacka om att jag längtar! Vill ju läsa nu!

Men vi måste först prata lite om Aftonland. Jag förstår varför den har blivit hypead, det gör jag, men jag vill ändå ge en känga åt formgivaren. Det underlättar om man har kapitel-indelningar! Läsningen blir lite styltig, tycker jag. 230 sidor ska inte ta tre dagar att läsa när boken är så bra som den här. Men Bohman har ett vackert språk, som givet för eftertanke.

I övrigt: i klassisk Skåne-stil blåser det och regnar sidledes. Jag sitter och tittar ut på byggarbetsplatsen utanför mitt fönster och är särdeles glad över att jag inte är byggarbetare. Nu tar vi en kopp kaffe till!

Kommentera

