En smakebit på søndag: Aftonland

Regniga söndagar kan användas till många olika saker. Tvätt, kaffe, sovmorgon, läsning. Vi får se hur resten av dagen går. Men en smakbit ska vi väl hinna med innan resten av dagen breder ut sig i ett behagligt vakuum. 😉

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199En smakebit på søndag drivs av norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Där kan du hitta fler smakbitar från andra bloggare. Enda regeln är inga spoilers! 

Jag läser fortfarande Landline av Rainbow Rowell, men eftersom jag läser den i telefonen är det mer en pendlarbok. Så jag slalomläser. Hemma läser jag Aftonland av Therese Bohman.

Jag har inte kommit mer än drygt 60 sidor, men jag stör mig något otroligt på att det inte finns några kapitel. Bara löpande text indelat med enstaka radbrytningar och stycken. Vi får se om jag klarar mig igenom hela boken utan att skrika. Tur att den bara är 230 sidor.

I övrigt är den faktiskt riktigt bra. Ville bara säga det.

Smakbiten kommer från sida 37:

aftonlandIbland fick hon en känsla av att de låtsades. Att människorna hon betraktade på torget ständigt upprätthöll en mängd fasader, en distans till själva livet, som samtidigt kanske var en förutsättning för att kunna leva på det sätt som förväntades av en vuxen människa, med familj och karriär och ett rikt socialt liv och en meningsfull fritid, enligt alla de bilder som salufördes av helgbilagor och inredningstidningar, och som skulle infrias i berättelser om helgens aktiviteter inför kollegorna i lunchrummet, i lyckade, lyckliga statusuppdateringar i sociala medier. De flesta andra människor verkade helt enkelt ha en avundsvärd förmåga att leva sina liv utan att blanda in sig själva alltför mycket.

Ha en trevlig söndag!

9 thoughts on “En smakebit på søndag: Aftonland

Kommentera

